Annons

Nya tider för plastpåsar i handeln - men det finns länder som ligger före

Tills nyligen kunde man komma ut med händerna fulla av plastpåsar efter ett besök på köpcentret. Oavsett om man bara köpt ett lypsyl eller uppdaterat hela sommargarderoben fick man en eller flera plastpåsar på köpet. De dagarna är över. Från den 1 juni gäller en ny lag i Sverige – och syftet är att kraftigt reducera antalet plastbärpåsar.

Plast är ett stort miljöproblem, både på ett nationellt och globalt plan. I fjol anordnade den obundna stiftelsen Håll Sverige Rent en skräpplockardag där hundratals människor deltog och plockade skräp längs stränderna i Strömstad, Lysekil och Simrishamn. Mer än 10 000 föremål analyserade och det visade sig att det vanligaste skräpet på våra stränder var plast.
Problemet med plast är att nedbrytningstiden är väldigt lång. En fiskelina kan ta 600 år för att brytas ner, en PET-flaska 450 år och en plastpåse mellan 10 och 20 år. Det vanligaste scenariot är att plasten bryts ner till mikroplaster först, innan den biologiska nedbrytningen påbörjas.

En del butiker är tidigt ute

Den nya lagen innebär att handlarna har fått en informationsplikt: kunderna måste informeras om hur plastpåsarna påverkar miljön. Butikerna måste även berätta för kunderna vad de kan göra för att minska användningen av plastpåsar.
ICA Malmborgs är en sammanslutning av sex livsmedelsbutiker i Malmö och Lund. Butikerna har haft miljöfrågor i fokus under många år och välkomnar det nya regelverket.
– Redan för två år sedan valde vi att byta ut våra plastpåsar till ett mer miljövänligt alternativ. De påsar som finns i våra butiker idag är så kallade kretslopps-påsar och är tillverkade av 80 procent återvunnen plast med miljövänligt tryck. Det innebär 80 procent mindre CO2-påverkan, säger Jerry Rosengren som är handlare på ICA Malmborgs Mobilia i Malmö.
För den som vill avstå från plast helt och hållet finns det bärkassar i miljövänligt material som kan användas många gånger om.

Så här ser det ut i olika länder

Sverige ligger generellt sett i framkant när de kommer till miljöarbete. När det gäller plastpåsarna finns det dock andra som hunnit före.
Afrika
I många afrikanska länder är tunna plastpåsar ett stort hälsoproblem. Påsarna finns överallt. I storstädernas slumområden samlas de på marken och lockar till sig malariamyggor som gärna lägger sina ägg i påsarna. I länder som Burundi, Uganda, Kenya, Rwanda och Tanzania är alla tunna plastpåsar totalförbjudna sedan 2008.
Storbritannien
Under hösten 2015 började den brittiska dagligvarukedjan Tesco att ta betalt för sina bärkassar (cirka 60 öre per styck). På någon månad minskade antalet påsar med nästan 80 procent. Tesco skänker intäkterna från påsarna till välgörande ändamål.
Den brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer började redan 2008 att ta betalt för de plastpåsar som används för livsmedel. Det har inneburit en 75% minskning i antalet påsar och har inbringat mer än 10 miljoner pund som sedan skänkts till välgörenhet.
Republiken Togo
Det västafrikanska landet Togo, med knappt 8 miljoner invånare, förbjöd redan 2011 såväl import som försäljning av plastpåsar. Så här uttryckte sig Togos handelsminister Mohamed Saad Sama:
"Dessa påsar har blivit katastrofala för miljön ... Allmänheten måste veta att en plastpåse inte är biologiskt nedbrytbar och att den behöver minst 400 år att försvinna.”.
USA
Efter påtryckningar från miljöorganisationer blev San Francisco 2007 den första storstaden i USA som införde förbud för plastpåsar i livsmedelsbutiker. Butikerna får bara erbjuda påsar av papper, tyg som kan återanvändas eller plast som lätt kan brytas ner.
Italien
Italien var först i Europa med att införa totalförbud mot plastpåsar. Redan den 1 januari 2011 blev det helstopp för engångspåsar av polytenplast i butikerna. Innan förbudet var italienarna storkonsumenter och använde i genomsnitt 300 per person och år (motsvarande siffra i Sverige är 190).
EU
2015 införde EU ett direktiv med syftet att kraftigt minska antalet plastpåsar inom unionen. Olika länder har hittat olika lösningar och i Sverige landade beslutet i en informationsplikt. Denna innebär att alla handlare från och med den 1 juni 2017 bland annat måste informera sina kunder om de miljömässiga nackdelarna med plastpåsar.
På Malmborgs.se finns mer information om Malmborgs miljöarbete.

Det här är en annons från Ica Malmborgs och inte en artikel från Sydsvenskans redaktion. Du kan mejla vår annonsavdelning här. Läs mer om hur vi jobbar med betalt innehåll.

Gå till toppen