Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Stefan Löfven bryter tystnaden om IT-skandalen

Statsminister Stefan Löfven kommenterar för första gången Transportstyrelsens hantering av känsliga uppgifter. Samtidigt utesluter inte Centerpartiets ledare Annie Lööf en misstroendeförklaring "mot ett eller flera enskilda statsråd" efter IT-skandalen.

Statsminister Stefan Löfven.Bild: Stina Stjernkvist
På söndagen bröt Stefan Löfven tystnaden med en skriftlig kommentar:
"Det är ett haveri som skett på Transportstyrelsen. Regeringen har därför bytt ut ledningen för myndigheten och säkerställt att berörda myndigheter har vidtagit åtgärder för att begränsa skadeverkningarna".
På måndag kommer Stefan Löfven att lämna ytterligare kommentarer vid en pressträff, som hålls tillsammans med Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, Säkerhetspolisens chef Anders Thornberg och Micael Bydén, överbefälhavare Försvarsmakten.
Centerpartiets Annie Lööf kallar det inträffade för "graverande". "Stora konsekvenser för enskilda som drabbas, och för Sveriges säkerhet", skriver hon på Twitter.
Även Vänsterpartiet öppnar för en misstroendeförklaring, skriver Expressen.
– Vi utesluter inte väcka misstroende eller stödja en misstroendeförklaring. Jag tycker inte att regeringen har förklarat det här på ett bra sätt, säger partiledare Jonas Sjöstedt till tidningen.
Centerpartiets ledare Annie Lööf (C) under Almedalsveckan i Visby. Arkivbild.Bild: Henrik Montgomery/TT
Tidigare har flera andra alliansledare öppnat för misstroendeförklaring.
– För Moderaternas del kan det mycket väl bli dags att rikta misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd som brustit i ansvar i säkerhetsskandalen, sade Moderatledaren Anna Kinberg Batra till TT i fredags.
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, poängterar att Annie Lööf faktiskt inte kräver misstroendeförklaring:
– Hon nämner visserligen ordet misstroendevotum, men i återhållsamma termer. Man kan aldrig utesluta ett misstroendevotum, säger han.
För den borgerliga oppositionen är det ett högt spel att verkligen gå ut och kräva det:
– Misstroendevotum är ett tveeggat svärd för oppositionen. Driver de igenom det så kan statsministern hota med omval eller avgå och så får oppositionen ta över. Då står oppositionen där och har visserligen lyckats få bort de rödgröna men vet inte riktigt vad de ska göra själva, Alliansen är splittrad, säger Hinnfors.
Förutom infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inrikesminister Anders Ygemans (S) agerande ifrågasatts av oppositionen. På tisdag ska Ygeman frågas ut om skandalen av ledamöterna i riksdagens justitieutskott.
Försvarsmakten har begärt att Transportstyrelsen redogör för vilka uppgifter kopplade till försvaret som den kritiserade transportmyndigheten kan ha i sina system.
Uppgifter i SVT om att Transportstyrelsen röjt det militära fordonsregistret stämmer däremot inte, skriver Försvarsmakten i ett pressmeddelande:
"Det är fel. Det är Försvarsmakten som ansvarar för det militära fordonsregistret".
Men det finns viss information hos Transportstyrelsen som rör försvarets fordon, enligt Försvarsmaktens pressekreterare Jesper Tengroth.
– Försvarsmakten ansvarar för det militära fordonsregistret. I sin helhet är det inte röjt, vilket vi aldrig har påstått. Däremot är det så att viss information finns både i det militära fordonsregistret och i Transportstyrelsens vägtrafikregister, säger han till SVT.
Transportstyrelsen har "inget med det militära fordonsregistret att göra", meddelade myndigheten i fredags.
Jonas Hinnfors anser att både politiker och allmänhet behöver mer information innan det går att diskutera händelserna ordentligt och avgöra vilka konsekvenser som är rimliga. Nu är mycket av det som ministrarna berättat i utskottsförhören hemligt.
– Det finns väldigt allvarliga frågor att reda ut. Har någon minister inte varit ansvarsfull nog, hur har det sett ut under oppositionens tid i regering, hade organisationen varit annorlunda med en alliansregering?
Oppositionen har vid upprepade tillfällen undrat när statsministern ska svara på frågor men Jonas Hinnfors ser inget akut behov av det.
– Rent sakligt är det svårt att säga helt säkert att han borde gå in och agera. För vad exakt är det han ska göra? Ministrarna har svarat på frågor i utskotten och på en del frågor från journalister. Han har förtroende för sina ministrar.
Fakta

Bakgrund: Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta. Regeringen säger inte varför.

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet

Gå till toppen