Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: "76 procent av skåningarna vill äga sin egen bil."

Trots att bilen är en stor investering och dyr att äga väljer invånarna i Skåne att prioritera sitt bilägande. Makthavarna måste därför lyssna på sina väljare och planera för framtidens bilism, skriver Jacob Laurin och Wilhelm Douglas, KAK.

Majoriteten av skåningarna vill äga sina bilar.Bild: Stig-Åke Jönsson / TT
Hämta barnen vid skolan, arbeta, skjutsa till fotbollsträning, handla och hälsa på släktingar. Så kan en vecka se ut för många familjer i Skåne. Det är knappast några lyxvanor, utan snarare naturliga delar i ett helt normalt liv. För att det så kallade livspusslet ska gå att lägga krävs därför effektiva transporter som är anpassade efter människors verkliga behov.
I Skåne såldes över 50 000 bilar 2016, vilket är rekord. Trots att bilen är en stor investering och dyr att äga väljer invånarna i Skåne uppenbarligen att prioritera detta. Egentligen är det inte svårt att förstå varför. Samtidigt pågår det något av ett paradigmskifte inom bilismen. Effektivare motorer och drivlinor, nya bränslen, lättare fordon och hybrider respektive ren eldrift gör att utsläppen närmar sig noll. Sensorer, digitalisering, kommunikation mellan fordon och på sikt självkörande fordon kommer att göra trafiken säkrare. Allt detta kommer troligen att öka intresset för bilen
Numera hörs ofta röster i debatten som påstår att givet teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor inte att vilja äga sin egen bil i framtiden. Därför planerar exempelvis Malmö Stad för minskad bilism. De bilar som finns kvar skall utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna.
Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna gör detsamma. Kungliga Automobil Klubben (KAK) frågade därför genom en Skop-undersökning människor i Skåne om hur de vill äga bil? 9 procent svarade att de inte vill äga bil överhuvudtaget, 4 procent att de föredrar leasing, 4 procent vill använda sig av bilpool och 7 procent vill hyra vid behov.
Men 76 procent av skåningarna vill äga sin egen bil. Det går inte att se några avgörande skillnader mellan olika grupper, ung som äldre, höger som vänster, hög- som lågutbildad – alla vill äga sin egen bil.
Det går naturligtvis att tvinga människor till andra beteenden. Kanske skulle samhället motarbeta privata kök och premiera de som går på restaurang istället med samma logik? Det skulle frigöra yta och öppna för mer bostadsbyggande i städerna, samtidigt som restaurangnäringen skulle gynnas.
Men det är naturligtvis inget rationellt alternativ. De allra flesta vill ha ett eget kök och en egen bil, även om de bara används vissa timmar på dygnet.
KAK vill därför rikta en uppmaning till både politiker och planerare i Skåne: lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism. Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt. Infrastruktur är en säker framtidsinvestering. Vi har inte råd att göra misstaget att utifrån feltänkta utopier planera bort den privata bilismen. Människor kommer att vilja hämta vid skolan, arbeta, skjutsa till fotbollsträning, handla och hälsa på släktingar även i framtiden. Motarbeta inte detta, utan underlätta människor resande så långt det bara är möjligt.
Jacob Laurin
Wilhelm Douglas

SKRIBENTERNA

Jacob Laurin är ordförande KAK Södra
Wilhelm Douglas är generalsekreterare KAK
Gå till toppen