Huvudledare

Ledare: Nu spinns en ny sidenväg. Vackert så.

Allfartsvägarna österut håller på att öppnas upp ytterligare till gagn för både européer och asiater. Ett nytt frihandelsavtal mellan EU och Japan är i det närmaste i hamn och kineserna håller på att bygga en ny sidenväg.
USA är etta, EU tvåa, Kina trea och Japan fyra på listan över världens största ekonomier. Hur de interagerar med varandra har onekligen stor betydelse för många människor.
Det blåser protektionistiska vindar från USA. Att EU och Japan förmår teckna ett avtal är därför en viktig markering och styrkedemonstration sedan president Donald Trump rivit upp det precis införda frihandelsavtalet mellan USA och Asien, Trans-Pacific Partnership, TPP . Han har även stoppat det tänkta transatlantiska partnerskapet för handel och investeringar, förkortat TTIP, mellan USA och EU. Det är en stor förlust för välståndet i världen att TPP och TTIP inte får underlätta handel med varor och tjänster.
Inte konstigt att asiater och européer vänder blicken mot varandra över en till synes oändlig landmassa mellan den koreanska och iberiska halvön. Sidenvägen var under medeltiden ett nätverk av handelsvägar mellan Europa och Kina genom Centralasien och med den som förebild investerar Kina nu astronomiska summor, omkring 900 miljarder dollar, i projektet Belt and Road Initiative, eller One Belt One Road som det också kallas. Kinas president Xi Jinping lanserade denna historiskt ambitiösa infrastruktursatsning 2013. Dels för att öka handeln, dels för att stärka landets geopolitiska position i världen, dels för att förbättra kommunikationerna inom det disparata Mittens rike.
64 länder ska involveras, men långt ifrån alla är med på tåget. Indien visar till exempel ett svalt intresse. Ändå är planerna och kraften imponerande. Det handlar om vägar, räls, hamnar, broar, gasledningar och kraftverk. De ska geografiskt struktureras i sex korridorer på land och en rutt till sjöss. Dessutom byggs stora finansiella aktörer upp för att klara av finansieringen.
Och vad kan ett frihandelsavtal betyda? Japan är en av EU:s viktigaste handelspartners. Europeiska företag exporterar dit för 86 miljarder euro årligen. Mer än 600 000 arbetstillfällen i EU är knutna till export till Japan och för varje ny miljard euro européerna säljer kan 14 000 nya jobb skapas.
Framför allt är det mer livsmedel som kan komma att skeppas iväg till de japanska öarna när det nya avtalet träder i kraft. Tullarna på biff, ostar, vin och choklad kapas. Men även mer läkemedel, medicinteknik och fordon kan gå på export. Europeiska konsumenter kan glädja sig åt billigare japanska bilar till exempel. EU och Japan blir också överens om gemensamma standarder, vilket ytterligare kommer att underlätta utbytet.
Alla initiativ som knyter människor närmare varandra genom bättre kommunikationer och handel är bra. I en tid när spänningen stiger mellan många grupper och länder är frihandel mellan japaner och européer och en modern sidenväg mycket välkomna tillskott.
Gå till toppen