Kultur

Arvid Jurjaks: Bahar Pars vet hur hon ska dramatisera sin berättelse på bästa sätt

Bahar Pars.Bild: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Bahar Pars

Skådespelare, regissör

Bahar Pars slog igenom i ”En man som heter Ove” och hamnade sedan i ett annat strålkastarsken när Trump beslutade om inreseförbud för personer från bland annat Iran. ”En man som heter Ove” hade nominerats till en Oscar, och Bahar Pars bestämde sig för att den bästa markeringen var att åka dit och ”hålla gubben Lassgård i handen” på röda mattan.
Det här är den mest kända delen i berättelsen om den iranskfödda skådespelaren, manusförfattaren och regissören – revolutionsbarnet, som hon kallar sig, som kom till världen 1979, samma år som revolutionen i Iran.
Oscarhistorien är också – märkligt nog – den mest spännande i Bahar Pars Sommar i P1, en historia som hon dessutom kryddar med Karin Boyes ”Jag vill möta...”, som hon läser nära, med sin skolade skådespelarröst.
Pars är en skicklig berättare och vet hur hon ska dramatisera sin biografi på rätt sätt.
Jag vill genast höra mer om när hon under scenskolan reste tillbaka till Iran för att komma bort från det svenska, hårt mallade utbudet av roller. Eller projektet att skapa en egen generation genom att byta efternamn.
Detsamma gäller den förbiskymtande, spelmissbrukande pappan.
Programmallen får tyvärr vissa delar att låta triviala. Och Sveriges Radio måste verkligen understryka för sina sommarvärdar framöver att man inte är tvungen att berätta sin biografi från a till ö.
Läs alla artiklar om: Sommarpratarna 2017
Gå till toppen