Kultur

Välrepeterat, engagerat och lustfyllt jubileum

Nina Kejnell som drottning och Saga Fribyter som hovdam i "Spegel, spegel".Bild: Alf Ljungkvist
Fakta

SPEGEL, SPEGEL

OPERA. Libretto och scenografi: Tord Nihlén. Musik: Håkan B Carlsson. Regi: Melker Berg. Kostym: Ann Walton. Koreografi: Emily Wallman. Ljus: Johan Nordström. I rollerna: Lars Hedström, Nina Kejnell, Saga Fribyter, Tora Larsson m fl. Höörs sommaropera/Höörs musiksällskap. Kulturhuset Anders. Premiär 3/8.

2017 kan Höörs sommaropera spegla sig i en 20-årig historia, fylld av märkvärdig expansion, förbluffande resultat samt påtaglig energi och entusiasm. Det firas med en urpremiär: ”Spegel, spegel”, fritt efter sagan om Snövit, av veteranen Tord Nihlén, som kan representera platsens och organisationens speciella anda, och Håkan B Carlsson, en mångsidig musiker, tidigare verksam i Höör men omplanterad i Lund.
Det speciella består i just energin hos massuppbådet av spel- och sångglada ungdomar. Uppåt femtio personer i alla format fyller i olika omgångar scenen. (Och därbakom och i kringorganisationen stretar volontärer.)
Allt verkar välrepeterat, engagerat och lustfyllt, det må gälla en dansscen med speglar, en kavalkad av körinsatser. Hela uppmarschen av hängivna deltagare smittar av sig i det ytterst välvilliga publikhavet. Regissören Melker Berg har gjort ett propert arbete, han har haft god hand med scendisciplinen och grupperingarna invid Tord Nihléns flankerande borgtorn och sagoskogens vegetationsornament.
”Spegel, spegel” ger inte bara utrymme åt körinsatser, det finns också en och annan aria, det finns dramatiska möten och sketcher och lyriska moment. Partituret tas om hand av en orkester med tio instrumentalister under tonsättarens ledning.
Han avslöjar en aptitlig fäbless för ordentligt dansanta rytmer och aviga taktväxlingar. En blandning av sött (Johann Strauss) och salt (Stravinsky).
Det är inte första gången Höörs sommaropera uppvaktar med en urpremiär – många minns Viggo Edéns opera om Carl Nielsen, ”Sol och skugga”. Håkan B Carlsson följer upp och noterar en fin framgång, kanske särskilt i andra akten, när stilgreppen och variationerna etablerats.
Lars Hedström framställer med professionell barytonstämma den sorgmodige kungen som letar efter en gemål; han omges av tre damer med vokala utvecklingsmöjligheter, Nina Kejnell, Saga Fribyter och Tora Larsson, och av en hord hovfolk. I sagoskogen trivs älskliga älvor och muntra gossar av typen ”hej hå, hej hå”. En speciell eloge till Linus Ask och Josef Zetterberg Pihl som Den falske prinsen och hans släpbärande betjänt – en variant av klassiska komiska roller: Don Quijote och Sancho Panza.
Den kollektiva insatsen är Sommaroperans särskilda kännetecken genom åren. Jubileet förvaltar det arvet med rätt ambition . Här gäller det poetiska visdomsordet: ”Det är vägen som är mödan värd”.
Gå till toppen