Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Full budgetinsyn motiverar medarbetarna inför festivalen

I slutet av augusti väntas 2 500 besökare på housefestivalen Backyard Sessions i Malmö. Musikprofilen Alex Esser som håller i trådarna motiverar medarbetarna genom full insyn och en helt platt organisation.

Elinor Valfridsson, Alex Esser och Jerome Lantheaume planerar inför festivalen Backyard Sessions.Bild: Teresa Lindstedt
När Alex Esser hörde talas om organisationsmodellen Teal arbetade han på den stora franska streamingtjänsten Deezer, nu arrangerar han musikfestival och provar modellen för att han i grunden tror på att den som har mer makt också har mer engagemang.
Teal kommer från boken Reinventing Organizations skriven av Frederic Laloux 2014 och är ett sätt att organisera en arbetsgrupp eller hel arbetsplats utan formell chefshierarki och med delegerat beslutsfattande. Det kräver transparens och att medarbetare driver sitt eget arbete genom självorganisering.
– Deezer är fantastiskt på många sätt men jag fick panik av den klassiska strukturen med kvartalsbudget uppifrån och låtsasbudget nerifrån som skulle mötas på mitten. Jag tröttnade på den franska hierarkin där det tog halvår att förankra ett marknadsevent. I ett stort internationellt bolag blir det lätt så att alla sitter i sin bunker. Jag tror inte att det är hållbart.
Backyard Sessions är något helt annat. Festivalen väntas omsätta drygt en miljon och arrangeras av 13 personer som alla arbetar på deltid och under olika perioder på året.
– Det är ett hobbyprojekt som har växt. För oss är engagemang avgörande. Festival låter roligt men det är också otroligt svårt att ta sig in i branschen som domineras av några jättar. Det krävs mycket arbete och om man pekar med hela handen blir folk oftast sura och tappar motivationen, säger Alex Esser.
Tidigare har backyard Sessions huserat som återkommande dagsfester utanför Moriskan.Bild: Emilia Stålhammar
Han bestämde sig för att prova Teal och gjorde i princip hela budgeten öppen för alla. Det enda undantaget är att kostnaderna för artisterna redovisas i klump istället för per artist, något som regleras i kontrakten med artisterna. Folkets park och Malmös gatukontor har också tillgång till budgeten. Alla som engagerades i festivalarbetet fick fullt ansvar och beslutanderätt inom sitt område. Vid svåra beslut krävs dock att man rådfrågar de andra.
Elinor Valfridsson som arbetar med festivalen i sociala medier tycker att arbetssättet stärker festivalens karaktär.
– Backyard Sessions ska vara öppet och jämställt. Det vi vill signalera till besökarna måste komma inifrån, säger hon.
Jerome Lantheaume har erfarenhet av att arrangera större festivaler i andra länder tidigare. Nu ansvarar han för bokning, logistik och produktion och var först skeptisk.
– Jag hade några idéer som inte fick gehör, det tog tid för mig att acceptera. Och jag var rädd att någon skulle stjäla idéer och sticka när allt var öppet. Men nu ser jag det stora engagemanget, och utan det så funkar inget. Jag har tidigare erfarenhet av att tappa medarbetare och det ställer till mycket. Jag kommer nog att bli en ”believer”.
Alex Esser tror redan stenhårt på arbetssättet, men konstaterar att vissa beslut tar längre tid eftersom den ansvariga ska rådfråga alla som påverkas.
– Men diskussionerna blir bättre när alla är på samma beslutsnivå, alla inblandade får mycket högre motivation och tar mer ansvar när de ser hur deras beslut och kostnadsposter påverkar målen och resultatet. I grund och botten vill alla göra ett bra jobb och det tar man vara på. När vi behövde banta budgeten så gick det enkelt.
Han tror att Teal skulle vara ett bra arbetssätt även i större bolag, åtminstone när det gäller projekt, och tar Axis och Massive entertainment som exempel.
– Det kräver bra digitala verktyg och att alla använder dem, men så är det oftast redan.
Gå till toppen