Malmö

Svårt för Malmöfestivalen att locka sponsorer – Jernhusen har dragit sig ur

Malmöfestivalen har ett uttalat mål att öka sponsorintäkterna för festivalen. Men i år har den enda sponsorn hoppat av.

Bild: Patrick Persson
Startskottet för Malmöfestivalen närmar sig. Sydsvenskan har tagit del av festivalbudgeten, som i år ligger på 24 640 000 kronor. Av dessa står Malmös skattebetalare för 17 930 000 kronor. Resten betalas till största delen av krögare, mattält och företag som arrangerar evenemang.
Malmöfestivalen har också som mål att betala en del av sina utgifter med sponsorintäkter. Den förre gatudirektören har talat om att kostnaderna för Malmöfestivalen skulle kunna sänkas med upp till 20 procent med hjälp av sponsorer. Förra året åkte en grupp tjänstemän till musikfestivalen Coachella i Kalifornien för att lära sig mer om hur en festival kan jobba med sponsorer. Malmö stad har också upphandlat en tjänst från en sponsrings- och eventbyrå för att bli bättre på att värva sponsorer.
Läs mer:En enda sponsor lockades till Malmöfestivalen
Men arbetet på hemmaplan har ändå gått trögt. Förra årets enda sponsor – statliga företaget Jernhusen, som äger Malmö centralstation och andra järnvägsstationer – har dragit sig ur, och därmed går Malmöfestivalen miste om 350 000 kronor i intäkter.
Hur ser du på att Malmöfestivalen inte har en enda sponsor i år?
– Så länge ekonomin går ihop så får de själva ta ställning. Detta är inget jag ska bedöma om det är bra eller dåligt, säger Sverker Haraldsson, som ansvarar för sponsring centralt på gatukontoret.
– Långsiktigt är jag övertygad om att det finns möjligheter för Malmöfestivalen, men den är också komplex, i och med att den riktar sig till alla. Malmöfestivalen är inte som Vasaloppet, eller en musikfestival som riktar sig till en viss målgrupp, fortsätter han.
En av anledningarna till att arbetet med att hitta sponsorer har haltat, är att samarbetet med sponsringsbyrån inte kom på plats förrän i maj i år. Upphandlingen drog helt enkelt ut på tiden.
– Där tappade vi ett par viktiga månader. Byrån är ingen försäljningsorganisation, men de hjälper oss att ta fram intressanta paket och hitta rätt prislapp på dem.
Men trots studieresa och hjälp från byrå finns inget uttalat mål för hur stora sponsorintäkterna ska bli framöver.
– Inte som jag kan sätta siffror på nu. Vi har inte satt något mål, att så här många samarbetspartners eller volymer ska vi ha. Ett sådant mål finns inte ännu, säger Sverker Haraldsson.
Fakta

Malmöfestivalens budget

Festivalens totala budget ligger på 24 640 000 kronor. Det är i linje med förra årets budget, som låg på 24,6 miljoner.

Den största kostnadsposten är logistik: 6 850 000 kronor. Artistkostnaderna är budgeterade till 5,1 miljoner kronor.

En ny kostnadspost för i år är 300 000 kronor till ”Tillgänglighet, jämställdhet, miljö”, varav huvuddelen av pengarna går till olika former av anpassning för funktionshindrade.

I budgeten uppges det att festivalen har intäkter för sponsring på 250 000 kronor. Dessa pengar är dock ett schablonbelopp beräknat på dryckesförsäljning från Carlsberg, som är en upphandlad leverantör till festivalen.

Läs alla artiklar om: Malmöfestivalen 2017
Gå till toppen