Lund

Hyrcykelfirma utmanar Lundahoj

Nästa helg sjösätts en utmanare till Lunds hyrcyklar Lundahoj. Digibike är en appbaserad tjänst med inspiration och finansiellt stöd från Kina. Drygt en miljon kronor har investerats i 230 hyrcyklar. En tur kostar tio kronor.

David Roberts, Digibikes city manager i Lund, med 230 hyrcyklar som snart ska rulla på Lunds gator. Just nu står de i en lagerlokal i Dalby medan mjukvaran som kopplar cyklarna till en mobilapp omprogrammeras.Bild: Ingemar D Kristiansen
Egentligen skulle Lunds nya hyrcykeltjänst Digibike vara igång redan förra månaden, men starten har skjutits upp flera gånger på grund av förseningar i leveransen av cyklarna.
Nu har cyklarna landat i Sverige och till helgen 19-20 augusti ska de vara redo att användas runtom i Lund.
– Lund är en studentstad och en cykelstad – därför behövs Digibike. Det ska fungera som en miljövänlig taxi, säger David Roberts, Digibikes city manager i Lund.
Till skillnad mot Lunds officiella hyrcykelsystem Lundahoj baseras Digibike på en mobilapp istället för dockningsstationer.
Via appen ska alla användare kunna hitta den närmsta cykeln, betala och låsa upp den med hjälp av en QR-kod. När färden är klar ska man bara behöva parkera cykeln i närmsta cykelställ eller annan lämplig plats.
10 kronor i timmen kommer det kosta att använda de nya hyrcyklarna. Får satsningen positiv respons från Lundaborna vill företaget introducera hel- och halvårspass och studentrabatter.
Till en början kommer 230 av Digibikes gula cyklar rulla i Lund – något färre än de 250 cyklar som Lundahoj tillhandahåller idag.
– Men om folk använder cyklarna vill vi slussa in ytterligare 1500 cyklar allt eftersom. Målet är att ha 2000-3000 cyklar på Lunds gator om ett år, säger David Roberts.
Appbaserade hyrcykeltjänster har slagit igenom stort i Kina de senaste åren, med över 20 miljoner användare idag.
– Just nu håller sådana tjänster på att etableras runtom i Europa. Men vi är först med det i Sverige, säger David Roberts.
Hittills har Digibike investerat drygt en miljon kronor i cykelprojektet i Lund, och de är beredda att satsa ytterligare cirka 4 miljoner kronor om användandet motsvarar förväntningarna. Digibike är ett svenskt företag men samarbetar med det kinesiska hyrcykelföretaget Ohbike. Ohbike finansierar mjukvaran medan Digibike ansvarar för cyklarna.
Flexibiliteten är nyckeln till tjänstens popularitet, menar David Roberts. Men det har även fört med sig trafikkaos och blockade gator när användare inte parkerat cyklarna på lämpliga ställen. I Kina har det även enligt rapporter lett till flera dödsfall.
David Roberts säger att de kommer ha en skåpbil som servar och flyttar felparkerade cyklar. Men då det handlar om flera hundra cyklar som kommer vara i rörelse bygger systemet också på ett stort användaransvar.
– Självklart ska vi försöka hålla koll på cyklarna. Men vi hoppas också att folk tar hand om dem och använder sitt förnuft. Vi rekommenderar att man lämnar dem i cykelställ, men vi vill inte heller säga åt folk var de ska parkera för då försvinner en del av tjusningen.
Digibikes vision är att ha 35 000 cyklar i Sveriges städer om ett par år.Bild: Ingemar D Kristiansen
Både Digibike och Lunds kommun säger att de har en bra kommunikation kring projektet.
Endast Lundahoj får använda sig av dockningsstationer, men utöver det finns inga begränsningar på hur många hyrcykeltjänster som kan erbjudas i Lund.
– Jag tror det kan bli ett bra komplement till det nuvarande systemet. Om det leder till fler cyklar i Lund är det positivt. Så länge man följer våra regler för cykelanvändning varken kan eller vill vi stoppa någon, säger Lisa During från Tekniska förvaltningen på Lunds kommun.
Kommunens enda farhåga kretsar kring parkeringen av cyklarna – att det inte görs på rätt sätt, samt att vissa cyklar kommer stå parkerade på allmänna cykelställ i över ett dygn (trots att 24 timmar är den tillåtna maxgränsen). Faller satsningen ut enligt planen ska det inte vara något problem, menar David Roberts.
– Det är ju svårt att kontrollera alla cyklar – men de ska inte stå stilla i ett dygn. Det innebär att de inte används så mycket som vi planerat, och då får vi dra in några cyklar. Det finns ingen anledning för oss att ha cyklar som står stilla.
Hyrcyklarna är tänkta att användas inom Lund med omnejd, men då de inte är beroende av några dockningsstationer litar Digibike även i det avseendet på att användarna följer rekommendationerna.
Förra veckan lanserade Digibike en liknande satsning i Västerås. Om ett år hoppas man även ha etablerat sig i Malmö och Helsingborg samt universitetsstäder som Linköping och Örebro.
Gå till toppen