Kultur

Jerry Williams styr sin tidsmaskin rätt

Konsert med Jerry Williams på Stortorget i Malmö.Bild: Patrick Persson

Jerry Williams

KONSERT · ROCK. Stora scenen, Malmöfestivalen 11/8

I den vanligaste versionen av rockhistorien brukar det heta att den rock’n’roll som representerades av Chuck Berry och Jerry Lee Lewis dog när Beatles invaderade USA i början av 60-talet. När Jerry Williams 1963 – samma år som Beatles debut – släppte sin första samling med rock av den gamla skolan arbetade han alltså i en genre som redan var på väg att förvandlas till nostalgi.
Och nostalgi blir som bekant inte svagare med tiden. 54 år senare är det svårt att se honom uppträda utan att i smyg låtsas som om "I can jive" skrevs på 50-talet istället för 1979.
Och Williams spelar förstås gärna med. Han drar av ett par nästan outhärdligt klassiska låtar, visar upp sitt karaktäristiskt gapande ansiktsuttryck och är aldrig gladare än när han får presentera ett raffigt gitarr- eller saxofonsolo.
Bandet är utbyggt med blås och körsångerskor och virar sig tajt runt låtarna utan att kväva dem. Svänget är småkitschigt gammaldags och kan växla från rock till jazz med en lätthet som får låtmaterialet att hänga samman bättre än vad det borde göra.
För hur skickligt Jerry Williams än agerar rockfarbror har hans karriär i praktiken definierats lika mycket av de dagar då han lämnat brylkrämen hemma. 80-talets tidstypiska popsound skylls ibland på Williams producenter, men faktum är att just den eran födde flera av hans mest älskade hits. Och kanske minns någon fortfarande att några av hans starkaste inspelningar skapades med soulinfluenser och blåsorkester under 60-talets sista försök att låta modern.
På Malmöfestivalens stora scen – med en konsert som i praktiken är en bantad version av showen ”Man måste få lira” – blir också Williams sliskigaste melodier ordentligt tillstökade. Det beror inte bara på att rösten slitits med åren utan också på bandets känsla för stil.
Ta en låt som ”Who’s gonna follow you home”. 1990 lät den som en hitlåt som fastnat i tidsmaskin med beslutsångest. På scen 2017 är den en frimodig blåsfest som placerar sig mitt i Jerry Williams älskade Amerika från förr.
Läs alla artiklar om: Malmöfestivalen 2017
Gå till toppen