Kultur

Moa Geistrand: Queera berättelser. Tips till en filmbransch som famlar i mörkret.

Eddie Redmayne i "The Danish girl".Bild: Focus Features
Bitte Andersson, som regisserade actionkomedin ”Dyke Hard” om ett lesbiskt pudelrockband på turné, återgav en gång i en intervju en konspirationsteoretisk tes. På 1950-talet var lesbiska romaner – för att få bli utgivna – tvungna att alltid sluta med att den lesbiska kvinnan dog. Annars kunde boken tolkas som en uppmaning till lesbiskhet, vilket skulle vara farligt politiskt. Enligt henne anser många att den sortens idéer fortfarande finns – och att det därför är svårt att få pengar för att göra film om hbtq-personer som inte handlar om lidande och död.
Jag kommer att tänka på Bitte Andersson under ett samtal om hur hbtq gestaltas inom film och scenkonst på Malmö Pride, arrangerat av Dansstationen. En av filmerna som diskuteras är ”The Danish girl”, om Einar Elbe som efter en könskorrigering 1930 blir Lili Elbe, och strax därefter dör. Samtalsledaren Chris Schenlaer säger att filmen signalerar att det är livsfarligt att vara transperson. Poeten Yolanda Aurora Bohm är arg på hur Lili gestaltas, och tycker att filmen är full av fördomar och stereotypa bilder.
Bredvid henne sitter skådespelaren Saga Becker, som vann en Guldbagge för rollen som Sebastian/Ellie i ”Nånting måste gå sönder”. Hon säger att många andra filmer handlar om gamla, sorgliga historier: ”Åh, titta vad hemskt de hade det då”.
På Oscarsgalan 2014 klev Jared Leto upp på scenen i röd fluga och vit kostym för att ta emot sin statyett för rollen som den hiv-positiva transkvinnan Rayon i ”Dallas buyers club”. Det var inte alla som applåderade. Jos Truitt på den feministiska nättidningen Feministing skrev till exempel: "Jag har ingen lust att se en cis-man i drag spela en transkvinna någonsin igen".
Två år senare blev Eddie Redmayne nominerad till en Oscar för sin tolkning av Einar/Lily i "The Danish girl". Chris Schenlaer frågar om det är viktigt att transpersoner spelas av transpersoner. ”Ja! Eftersom historien ser ut som den gör", säger Yolanda Aurora Bohm. "Det är sällan queers får berätta sina queera berättelser”.
Men det finns andra exempel. Yolanda Aurora Bohm lyfter fram tv-serien "Doubt", där Laverne Cox spelar en jurist som får vara mer advokat än transperson. Saga Becker pratar om "Sense 8", en tv-serie om "världens coolaste nördigaste dataperson" som också är transperson. De längtar efter fler berättelser med queera karaktärer som handlar om någonting mer än att vara hbtq och har råd att ge:
"Samarbeta! Jag har inte alla perspektiv – men om jag berättar om något som jag inte vet tillräckligt mycket om kan jag ta in någon som har erfarenhet", förklarar Saga Becker. "Ha med queers – inte bara som skådespelare – utan som är med i produktionen och skapar filmen", uppmanar Yolanda Aurora Bohm.
Handfasta tips till en filmbransch som famlar.
Gå till toppen