Kultur

MSO har fokus på det som klingar, inte det som syns

Konsert med MSO och Sabina Zweiacker på Stortorget under Malmöfestivalen.Bild: Patrick Persson

Far and Away med MSO

Josef Rhedin, dir. Sabina Zweiacker, sopran. Orvar Säfström, presentatör. Stortorget Malmö, 12/8

När den klassiska musiken förvandlades till modernism och delades upp i sinsemellan stridande utvecklingslinjer såddes samtidigt ett annat frö borta i Hollywood. Filmmusiken blev friare från ideologi och hade i huvudsak en uppgift: att gestalta och bära fram bildens känsloinnehåll. Få av oss är helt medvetna om vilket hästjobb det ligger bakom ett soundtrack, men ta bort musiken och filmen tappar helt sin karaktär.
Så när MSO spelar filmmusikaliska godbitar på Stortorget är det fokus på det som klingar, inte det som syns – storbild och lätt tematisk ljussättning till trots. En blandad publik trotsar regnet som hänger i luften och Orvar Säfströms raka entusiasm lämnar fältet öppet för varje egen upplevelse.
Det handlar om kärlek till filmerna, visst, men också om ren musik.I Bear McCrearys musik ur teveserien Battlestar Galactica spinner Sabina Zweiackers sopran en silvertråd över orkestern mustiga dramatik, i John Williams Harry Potter framträder skiftningarna i ugglevingarnas fladder runt melodin tydligare än med filmen för ögonen.
I ljusa stunder bär den sin egen dramatik. James Horners musik till Avatar är ett exempel på hur rytmik och puls i den ryska andan förenas med sugande melodik ur senromatiken. En duva flyger diagonalt över scenen och landar exakt i ett klimax, som för att visa vilken bra musik detta är – även utan filmen.
Soundtracket till Star trek innehåller dock fler standardgrepp, även om man älskar Dr Spocks öron.
MSO verkar inte ha tröttnat på John Williams Star Wars. Musiken talar för sig själv, med eller utan Säfströms hjälp på traven med glimtar ur filmen. Och att Djawadis musik ur den ständiga Game of Thrones håller stilen var en glad överraskning för mig: Zweiacker sjunger utan tyngande operamanér och orkestern lyfter det som borde ligga bakom seriens orgier i blod, nämligen en djup och dramatisk sorg. Regnet börjar falla. Tvättar ögonen och öppnar öronen.
Läs alla artiklar om: Malmöfestivalen 2017
Gå till toppen