Kultur

Publiken vet att de fått Joys förtroende att lära känna henne

Joy

KONSERT• POP/HIPHOP. Posthusplatsen, Malmöfestivalen 11/8

När lokala Joy debuterade och singeln Kattliv – med snabb, rak rap – slog igenom förväntades hon vilja vara en genrekorrekt kvinnlig rappare som snart skulle inrätta sig i Stockholmsscenen och samarbeta med en redan etablerad hiphopvärld där. Istället har Joy utvecklat ett artisteri där hon inte längre har några svenska konkurrenter. En hel del är förstås likt hennes samarbetspartner Frej Larsson från Maskinen, men på en Joyspelning finns också andra ingredienser än bara fullt ös. På Posthusplatsen visar hon upp en sorts känslighet som alla som står och dansar och skriker till henne verkar ha en hundraprocenting respekt för.
Om du går på hennes festivalspelningar en gång om året kommer du att se hur hon byggt upp en liten bubbla med sin publik som hela tiden utvidgats. Joy själv, som inte har varit en person som berättar allt om sig själv offentligt, blir hela tiden mer personlig men är tydlig med att det är ett stort steg att visa sina svagheter i ganska glädjefokuserad och dansant musik. Innan låten ”Du är så vacker och så äls” pausar hon showen för ett tal som låter som något man säger till sina närmsta vänner. Stadsfestivalspelningar kan vara de mest typiska dussinspelningar. Här märks istället att publiken vet att de fått Joys förtroende att lära känna henne och att det är något stort att få av en artist.
Läs alla artiklar om: Malmöfestivalen 2017
Gå till toppen