Danmark

Danska enheter sökte i vattnet vid Skanör

Ubåten betraktas som en potentiell brottsplats – men ingen kropp har hittats. Med dykare och flygplan fortsätter nu den stora sökinsatsen efter den saknade svenska journalisten. På söndagen söktes det i vattnet vid Skanör.
– Det verkar som om en medveten handling ligger bakom ubåtens förlisning, säger polischefen Jens Møller Jensen.

Jens Møller Jensen, chef för mordsektionen, berättar för pressen om polisens fortsatta arbete i utredningen kring den försvunna svenskan.Bild: John Alexander Sahlin/TT
Under söndagen skickade danska försvaret en förfrågan till svenska Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC) om att få använda ett flygplan i samband med eftersöket. En förfrågan som JRCC skickade vidare till svenska försvaret.
Det är normalt att svenska och danska enheter söker på respektive lands vatten. I detta fall krävdes ett tillstånd från Försvaret för att det rörde sig om ett flygplan som saknade tillstånd, enligt Christer Haglund, assisterande räddningsledare på JRCC.
Var på svensk vatten är de och söker?
– Det är in mot Skanör kan man säga. De har Køge bukt på danska sidan och sedan har man kommit in på svenskt vatten mot Skanör och Falsterbo, söder om bron, säger Christer Haglund.
Det har även funnits danska enheter på svenskt vatten – men exakt hur många kan inte Christer Haglund svara på.
Enligt Ekstra Bladet saknade ubåten Nautilus ett så kallat AIS-system. Därför var ubåten under torsdagen och fredagen ”praktiskt taget osynlig” skriver tidningen.
– Den här ubåten var inte så stor att den hade krav på sig att ha AIS. Det finns en storleksgräns som gör att man måste ha AIS och man kan säga att det är större fartyg som har krav på sig, säger Christer Haglund till Sydsvenskan.
Sökpådraget har också skett i Kögebukten utanför Själland och i södra Öresund, och det danska försvaret hjälper polisen i den stora insatsen. Sonarutrustning och dykare används bland annat i arbetet.
– Jag har fått veta att det är mycket svårt, det är ett relativt stort område som vi söker i, säger Jens Møller Jensen som uppmanar folk på sjön att tipsa polisen om de ser något misstänkt.
Med hjälp av polishundar har det även gjorts sökningar efter den svenska kvinnan på land.
– Vi stänger inga möjligheter och hoppas att vi kan hitta svenskan vid liv, men omvänt är vi också förberedda på att det tyvärr inte behöver vara så.
Sökandet avslutades efter klockan 20 på söndagskvällen men återupptas tidigt på måndagen, enligt Møller Jensen.
Kriminaltekniker undersökte ubåten i flera timmar, och vid lunchtid på söndagen fick Jens Møller Jensen, chef för Köpenhamnspolisens avdelning för mordutredningar, en rapport från teknikerna som gjorde att en pressträff kunde hållas i centrala Köpenhamn.
– Ubåten har genomsökts och där finns ingen person, varken död eller levande, säger Møller Jensen.
Nu börjar en noggrann spårsäkring av ubåten tillhörande Peter Madsen, som sedan i lördags eftermiddag sitter häktad misstänkt för att av "oaktsamhet" ha orsakat svenskans död.
– Det kommer troligtvis ta resten av dagen för våra tekniker och de betraktar fortfarande ubåten som en potentiell brottsplats. Att vi inte hittat någon i ubåten gör att vi fortsätter sökningen efter svenskan.
Ubåten bärgades på lördagskvällen. Efter midnatt lyftes ubåten upp och flyttades sedan till Nordhavn. På söndagen kunde polisens kriminaltekniker ta sig in i farkosten sedan den tömts på vatten.
Misstanken om att ubåten sänkts avsiktligt strider mot vad Peter Madsen själv sagt, nämligen att den sjönk på grund av ett fel med ballasttanken. Svenskan sågs ombord på ubåten i torsdags kväll, men hon är sedan dess försvunnen.
– Vi har många bilder från när ubåten åkte ut. Vi är intresserade av att veta mer om var de två har setts och när, säger Jens Møller Jensen.
Aftonbladet uppger att ett större handelsfartyg var nära att krocka med ubåten i Öresund vid midnatt natten mot fredagen. Det var bara drygt två timmar innan Peter Madsens ubåt anmäldes försvunnen.
– Ubåten korsade farleden, endast 30 meter för om oss. Den var helt nedsläckt och jag såg den tack vare månskenet. Det var extremt nära en kollision, säger ett vittne ombord på fartyget till tidningen.
Den danska polisen betraktar informationen som "väldigt viktig" efter att ha varit i kontakt med vittnet.
– Jag kan bekräfta det, men jag vill inte svara på frågor, säger Jens Møller Jensen till TT.
Åklagarens brottsrubricering inför häktningsförhandlingen var mord alternativt dråp, men domaren Kari Sørensen såg inte skäl att häkta mannen för det. Åklagaren presenterade ett alternativt yrkande för rätten sedan hon hört den misstänktes förklaring under förhandlingen.
Madsen förnekar brott men häktades för "uagtsomt manddrab", vilket kan jämföras med den svenska brottsrubriceringen "vållande till annans död".
Tidigare har Peter Madsen uppgett att kvinnan gick iland på torsdagskvällen vid en restaurang på Refshaleøen, ett hamnområde i Köpenhamn. På frågan om Madsen står fast vid sin förklaring svarar Jens Møller Jensen:
– Han har sagt att han lämnade henne klockan 22.30 på Refshaleøen. Sedan har vi fått en annan förklaring, men jag varken kan eller vill säga mer om det.
Fakta

Peter Madsen

Peter Madsen, född 1971, är en dansk ingenjör och uppfinnare. Han har gjort sig känd för att bygga raketmotorer, utveckla raketbränsle och bygga ubåtar.

Förutom att han är medlem i flera raketföreningar har Peter Madsen varit med och grundat projektgruppen Copenhagen Suborbitals som arbetar för att skicka människor ut i rymden. Under många år specialiserade han sig på att bygga olika typer av raketmotorer.

Madsen har många gånger prisats för sitt arbete. 2011 nominerades Copenhagen Suborbitals till World Technology Award. 2012 fick projektgruppen den danska tidningen Politikens pris "Årets vision". Ytterligare två priser har tilldelas rymdprojektet. I oktober 2014 fick Peter Madsen utmärkelsen "Aldrig som de andra" för sitt arbete.

Den senaste och största ubåt som Madsen har byggt, UC3 Nautilus, är 17,8 meter lång och väger 30 ton – världens största hembyggda u-båt. Den kostade motsvarande 1,9 miljoner svenska kronor att bygga.

Källor: Dokumentären "Amatures in Space", Ingeniør, med flera

Fakta

Ubåten Nautilus

Den privata ubåten UC3 Nautilus byggdes som ett hobbyprojekt av en grupp entusiaster med Peter Madsen i spetsen. Det tog tre år att färdigställa ubåten.

Den 3 maj 2008 sjösattes den, en av världens största hemmabyggda ubåtar, i Köpenhamn.

Nautilus är nästan 18 meter lång och väger över 30 ton. I teorin kan ubåten hålla för vattentrycket ända ned på 470 meters djup.

Källa: www.uc3nautilus.dk

Läs alla artiklar om: Försvunna skånska journalisten
Gå till toppen