Dygnet runt

Brita Björs axlar rollen som folkmusikens Beyoncé

Vad kan den storslagna popdivan och den jordnära folkmusikern lära sig av varandra? Det frågade sig Brita Björs. Nu har hon skapat en hel föreställning inspirerad av Beyoncé – med scenkläder som flörtar med folkdräkten, divainspirerade dansmoves och moderna tolkningar av gamla folkvisor.

Bild: Emma Larsson
Iklädd knallröda strumpbyxor och en svart tajt body med färgglada garnbollar studsande på rumpan snurrar Brita Björs sakta runt medan hon sjunger. Tonerna från en hjärtskärande gammal kärleksvisa ekar mellan kyrkväggarna. Samtidigt vinkar hon med långsamt handen – i en rörelse direkt hämtad från Beyoncés berömda dans i musikvideon till ”Single ladies”.
Under Malmöfestivalen gav Brita Björs publiken en försmak av ”Folkmusikens Beyoncé” i S:t Petri kyrka och fredag den 18 augusti har föreställningen premiär på Bastionen.
– Det handlar i viss mån om storhetsvansinne: att ta den här platsen och vara den här divan, säger hon.
När Beyoncé släppte sitt visuella album ”Lemonade” i april förra året väcktes en idé hos folkmusikern Brita Björs om att kombinera folkmusikens historia med popdivans scenuttryck.
– Jag har tjusats av olika klipp med Beyoncé, framför allt liveframträdanden. Hon sjunger ju som en gudinna men det sceniska är också så jävla roligt. Då slog det mig: kan inte jag få vara sådär häftig och vara en drottning på det där viset? Och jo, det kan jag ju.
– Det är ingen som ger en platsen för att vara en superdiva – men när man tar den så är det ingen som ifrågasätter det. Alla bara 'jaha, du är folkmusikens Beyoncé, okej'.
I en av sina pressbilder gör Brita Björs en parafras på Beyoncés virala Instagrambild där stjärnan tillkännagav sin graviditet. ”Det var väldigt mycket tur att vi råkade bli gravida ungefär samtidigt”, kommenterar hon.Bild: Max Tellving
Mycket av inspirationen till föreställningen är hämtad från just ”Lemonade”, ett verk där Beyoncé skildrar otrohet i ett äktenskap i elva olika faser – från intuition, förnekelse och ilska till återuppståndelse, hopp och slutligen försoning.
– Jag har letat efter traditionell folkmusik som handlar om otrohet, svek, när man ger upp och när man känner att det är kört. Men också låtar som kanaliserar känslan av 'du är ett jävla as, nu skiter jag i dig', säger Brita Björs.
– Sedan är moderskapet ett väldigt viktigt tema: de som kom före mig och vad jag lämnar efter mig, fyller hon i.
I juni födde Beyoncé tvillingar och Brita Björs är själv höggravid. Efter helgens tre föreställningar på Bastinonen tar hon därför ett par månaders föräldraledighet – men sedan väntar turné med ”Folkmusikens Beyoncé”
”Hon har gått från att vara en duktig sångerska bland andra duktiga sångerskor, som gör bra men ganska mainstream låtar, till att göra saker som är politiska och provokativa”, säger Brita Björs om Beyoncé.Bild: Emma Larsson
Med singeln ”Formation”, som släpptes i februari förra året, tog Beyoncé tydligare politisk ställning än vad hon någonsin gjort tidigare. Både på singeln och på efterföljande albumet lyfter hon upp ämnen som rasism, polisvåld och Black lives matter-rörelsen. Det har Brita Björs – som är uppvuxen – på en bondgård i Hälsingland, försökt omtolka i sin föreställning.
– Jag tillhör ju ingen utsatt minoritet så jag har valt att översätta det till att vara stolt över sitt lantbruksursprung. Det är också politiskt, inte på en lika radikal nivå såklart, men det finns fortfarande fördomar om att alla som är vettiga lämnar de här ställena.
Det var uppväxten i Järvsö som ledde henne till folkmusiken.
– Det handlar ju jättemycket om var man är uppvuxen. I Hälsingland finns en jättestor kontaktyta med folkmusik, folkdans, folkdräkten och hela allmogekulturen.
”Det tycker jag är en väldigt bra grej, att vara med om en familjekris och istället för att gräva ner sig i den göra ett skitbra album och åka på världsturné – att ta skiten och göra konst av det”, säger Brita Björs om Beyoncés album ”Lemonade”.Bild: Emma Larsson
Hennes syster är ansvarig för föreställningens kostym – en blandning mellan popdivans tajta fodral och folkdräktens traditionella mönster, färger och uttryck. Även scenshowen osar Beyoncé – med storslagna projektioner och otaliga klädbyten.
– Jag tycker att hon är en fantastisk inspirationskälla för hon gör så kompromisslösa grejer – de är storslagna och ”larger than life”, säger Brita Björs.
Hon tror att folkmusikern och popdivan har mycket att lära av varandra.
– Jag som kommer från folkmusikhållet har lärt mig jättemycket om artistbyggandet. Inom folkmusiken är man ganska jordnära och handfast, det är inte så överdådigt. Därför är det väldigt kul att få välla ut och få vara sådär extravagant och fabulös.
– Sedan är det fint åt andra hållet att få vara den här divan som står i en tradition och har en historia bakom sig. Populärkulturen är ofta rotlös på det sättet, det ska vara nytt och fräscht och det finns sällan en tradition som man vårdar.
Nu när du testat på det ett tag – hur trivs du i rollen som diva?
– Det är väldigt kul att leka, men jag kommer aldrig bli den här stora perfekta divan. Jag är inte sådan som person så det blir ett ganska queert möte i divarollen – men det är ju det som är hela grejen.
Håll koll på Malmös nöjesliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Gå till toppen