Kultur

"Dödens apostel": Annorlunda spansk deckare

Roberto Alamo.

Dödens apostel

BIO. KRIMINALFILM. Spanien (Que Dios nos perdone), 2016. Regi: Rodrigo Sorogoyen. Med: Antonio De La Torre, Roberto Alamo. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.07.

Äldre kvinnor sexmördas på löpande band, och två omaka poliser sätts på fallet. Den ene är en råbarkad machotyp som helst talar med nävarna, den andre en blyg och inbunden tänkare, därtill hämmad av stamning. Hjärna och muskler, själ och kropp, i förening alltså – och duon kämpar både mot tiden, för att förekomma seriemördaren, och mot en polischef som vill lägga lock på utredningen.
På pappret ser "Dödens apostel" inte originell ut, men bara det att filmen är en spansk produktion gör att den sticker ut i den vanliga deckarfloran. Våldet är nog så genretypiskt spektakulärt, men filmen har ett annorlunda, vardagligt tilltal, och staden Madrid är en viktig och färgstark medspelare; handlingen utspelas under påvens besök 2011. Påvebesöket och den religiöst färgade titeln ger vissa hintar om mördarens motiv.
"Dödens apostel" har blivit en stor kritiker- och publikframgång i hemlandet och Antonio De La Torre (ruskigt lik Dustin Hoffman, för övrigt) och Roberto Alamo har ett fint samspel som de spanska snutarna som, likt mördaren, har ett komplicerat förhållande till kvinnor. Regissören och manusförfattaren Rodrigo Sorogoyen har en del eleganta överraskningar i bakfickan, men här finns också ett par osannolika händelseförlopp och en del övertydlig dialog som drar ner helhetsintrycket.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 18 augusti
Gå till toppen