Kultur

Egensinniga surrealistiska montage

"Floating tree".Bild: Jerry Uelsmann

Jerry Uelsmann

"Där jag mötte mig själv". Fotogalleriet Format, t o m 27/10.

Det finns en felaktig föreställning om att fotografisk bildmanipulation började med datorns intåg. Företeelsen är i stort sett lika gammal som fotografikonsten själv – tekniken har bara bytt plattform. I den amerikanska fotokonstnären Jerry Uelsmanns retrospektiva serie ”Där jag mötte mig själv” blir det uppenbart hur mångfasetterat mediet kan vara. Med imponerande mörkrumsskicklighet och elegant montagearbete konstruerar han fiktiva världar som förstärker verkligheten snarare än regelrätt avbildar den.
Genomgående framträder tvetydiga beröringspunkter mellan människans förhållande till naturen och naturens förhållande till människan. I det obetitlade montaget av ett förfallet och övergivet hus pågår en omvandling där skogen återtar (läs återvinner) den materia den en gång blivit bestulen på. Och i ”Floating tree” blir ett dött grenverk rötter åt två svävande ekar.
Bilderna håller sig inom ramen för det trivialt spektakulära men når långt djupare än så. Surrealistiska expeditioner in i vårt undermedvetna gestaltas med suggestiv skärpa. Sammantaget vågar jag nog påstå att ”Där jag mötte mig själv” bör betraktas som årets mest egensinniga och oväntade utställning.
Trots att Jerry Uelsmann varit verksam sedan tidigt sextiotal och anses vara banbrytande inom den iscensatta fotografin är det första gången hans material visas separat i Sverige. Det är inte en dag för tidigt. Därför hoppas jag innerligt att Fotogalleriet Format nu får den publiktillströmning de förtjänar. Är man på djupet intresserad av fotografi är ett besök synnerligen angeläget. Även om hantverket är från igår är både form och essens högst aktuella idag.
Gå till toppen