Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånska alkoholproducenter startar ny förening: ”Explosiv tillväxt av dryckestillverkare”

Flera styrkedroppar tillsammans ger bättre effekt än spridda slattar. Med den logiken har skånska dryckesproducenter nu organiserat sig i en nystartad förening som ska ge röst åt medlemmarnas intressefrågor.

Den ekonomiska föreningen, som döpts till Skånes dryckesproducenter, startade i våras och är fortfarande i sin linda.
Verksamheten vänder sig till producenter av alkoholhaltiga drycker; mikrobryggerier, cidertillverkare samt vin- och spritproducenter.
– Vi har jobbat strategiskt med dryckesfrågor ända sedan 2010. Men nu känner producenterna att det även behövs ett nätverk och arena där man kan träffas och bli en del i främjandet av Skåne som en dryckesdestination, säger Jannie Vestergaard, adjungerad styrelsemedlem i Skånes dryckesproducenter, och verksamhetsansvarig för Smaka på Skåne som är en del av Livsmedelsakademin.
Jannie Vestergaard är adjungerad styrelseledamot i den nystartade föreningen Skånes dryckestillverkare.Bild: Jenny Leyman
Enligt Jannie Vestergaard finns det idag runt 25-30 mikrobryggerier i Skåne, ett tiotal vinproducenter och ungefär lika många tillverkare av sprit. Dessutom börjar det poppa upp cidertillverkare vid sidan av det växande antalet mikrobryggerier.
Hittills har ett tiotal producenter tecknat medlemskap i föreningen som dock räknar med att knyta till sig fler intressenter.
– Just nu har Skåne en explosiv tillväxt av olika dryckestillverkare, det råder det ingen tvekan om. Inom ett år tror jag att vi åtminstone har 30 medlemmar, säger Jannie Vestergaard.
En central fråga på den skånska föreningens agenda är möjligheten för vingårdar och bryggerier att sälja sina produkter direkt till konsumenter.
Den alkoholpolitiska frågan aktualiserades nyligen när Allianspartierna flaggade för en kommande motion om att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl. Detta berättade HD och Sydsvenskan mer om i ett reportage den gångna helgen, och kommande lördag blir det en fortsättning i ämnet.
Läs också Efter hundra år av monopol: Ska Ivarssons få sälja sitt eget vin hemma på vingården?
Medlemmarna i Skånska dryckesproducenter söker också gemensam kraft och stöd i andra frågor, exempelvis möjlighet till exponering av sina produkter och utskänkningstillstånd i samband med olika events.
– Det finns en del hinder som man lättare kan tackla som förening än enskild producent. Det handlar om att komma ut bredare på marknaden och lyfta debatten kring hela den småskaliga dryckesindustrin, säger Jannie Vestergaard.
Kostnaden för ett medlemskap i föreningen är ett engångsbelopp på 1000 kronor, samt ytterligare 1000 kronor i årsavgift .
Gå till toppen