Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

E-fans tar plats på läktaren

Denna helg intar e-sportseliten Malmö när Dreamhack Masters avgörs på arenan. Eventet samlar tusentals fans, som liksom Karl Ljunggren, driver sportens popularitet framåt.

Så här såg det ut förra året när Dreamhack Masters för första gången intog Malmö arena. Denna helg är det dags igen.Bild: Hussein El-Alawi
Med mycket pengar i potten, stora turneringar och ett tittarantal som bara ökar blev det för längesedan klart att e-sport är här för att stanna. I sin senaste analys berättar företaget Mediavision, som bland annat analyserar spelindustrin, att nära 400 000 svenskar tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Långt fler än de som tittar på traditionell sport online.
En av de som gärna bänkar sig framför skärmen är 22-åriga Karl Ljunggren från Limhamn.
– Det är svårt att sätta fingret exakt på vad det är jag gillar med e-sport men jag tror att det är ett utlopp för alla oss som inte är så intresserade av traditionell sport, som fotboll eller hockey, men som ändå tycker om tävlingskänslan, säger han.
Själv började han spela 2008 och två år senare började han allt mer följa e-sport. Sedan 2012 har han skrivit om e-sport för flera olika organisationer och sajter.
– För min del handlade det om att jag ville bli en bättre spelare. Jag ville hitta och följa duktiga spelare som jag kunde lära mig av, säger han.
Sedan dess har han från första parkett sett sporten och fankulturen kring den växa. Fler och fler dyker upp i lagtröjor på evenemang och merchandise tar allt mer plats.
De två kända svenska lagen Ninjas in Pyjamas (NiP) och Fnatic som båda röner framgångar inom Counter-Strike, CS, har sålt allt från kexchoklad och chips till tangentbord och headset.
– Så det märks att folk är villiga att lägga mer och mer pengar på det än tidigare och att branschen har förstått det, säger Karl.
Och att sporten växer i Sverige är kanske inte så konstigt. Spelföretaget Unibet har tagit fram statistik om vilka som spelar, vinner och hur mycket de vinner. Ända sedan 2013 har Sverige toppat listorna när det gäller verksamma proffs per miljoner invånare. Sveriges 54 proffs per miljon invånare ligger högt över USA:s nio och Sydkoreas 14.
– Alla Nordens länder har bra grundförutsättningar för att få duktiga spelare: hög levnadsstandard, bra internet och hyfsat mycket fritid, berättar Karl.
E-sportens fankultur skiljer sig däremot från de mer traditionella lagsporterna när det gäller förhållandet till laget man hejar på.
– Generellt har man oftast inte bara ett favoritlag utan man hejar på många olika lag och tycker det är roligt när spelare gör bra ifrån sig, säger Karl och förklarar:
– Mycket har att göra med internetkulturen, att den inte är lokalbaserad. Nästan alla i Malmö hejar ju på MFF – inom e-sport blir det inte så.Inom e-sport är det vanligare att du hejar på flera olika spelare.
Vad karaktäriserar en riktigt bra match?
– Den ska vara hyfsat jämn och så gör någon ett sjukt play som de inte borde ha lyckats med. Som när en fotbollsspelare lyckas skruva in en boll i mål på ett sjukt sätt, säger Karl.
Det ska hända grejer – hela tiden. Och det, berättar han, gör det framförallt i CS.
– Det kan vända hur snabbt som helst. Det gör CS till en bra tittarupplevelse. Från minut ett så är det go-time. Det är mycket dynamiskt.
Vad gillar du mest med arenaturneringar?
– Det är samma känsla som när man är på hockey men nästan bättre stämning. Och så är det ett sätt att träffa folk som du normalt sätt bara snackar med på nätet.
Fakta

Världseliten är på plats

Vad: 16 av världens bästa lag som spelar CS:GO (Counter-Strike: Global Offensive) gör i en turnering upp om mästartiteln och en prispott på 250 000 dollar (motsvarande över två miljoner kronor i dagens penningvärde).

När: 30/8 till 3/9. Öppet för allmänheten på lördag och söndag.

Var: Malmö arena.

Gå till toppen