Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Flera föreslagna skånska satsningar saknas i trafikplanen

Dubbelspår Hässleholm-Kristianstad. En utbyggd bangård i Eslöv. En första satsning på en HH-tunnel. Sex filer längs E6 Malmö-Helsingborg. En utbyggnad av Staffanstorpsbanan. Flygtåg till Sturup. Det är några av de föreslagna skånska infrastruktursatsningar som saknas i Trafikverkets nya tolvårsplan.

Ett spår, två spår eller fyrspår? Flera föreslagna skånska infrastruktursatsningar saknas i Trafikverkets nya flerårsplan.Bild: Mikael Fritzon
I Trafikverkets nya flerårsplan satsar man stort på södra stambanan och Västkustbanan, men den utbyggnad av Skånebanan mellan Hässleholm och Kristianstad som Region Skåne föreslagit blir inte av före 2029.
Därmed kommer ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår att förbli enkelspårigt länge än.
– Om våra anslag hade varit tio procent högre hade vi föreslagit dubbelspår på sträckan Vinslöv-Önnestad, men de pengarna finns tyvärr inte, säger Lennart Andersson, regionchef vid Trafikverket i Malmö.
Med en tioprocentig ökning av anslagen hade det även blivit byggstart före år 2020 för en utbyggnad av bangården i Eslöv.
Det blir inte heller någon utbyggnad av E6 mellan Malmö och Helsingborg till sex filer. Det är ett förslag som bland annat Moderaterna i Region Skåne står bakom.
– Det blir inte sex filer. Vi arbetar i stället med en åtgärdsvalsstudie för E6. Det handlar inte bara om att bygga fler körfält, säger Lennart Andersson.
Flera av de nysatsningar som görs i Skåne kommer att förverkligas först i början av 2030-talet. Det gäller bland annat för två nya spår från Lund till Hässleholm.
– Vi förbereder upphandlingen av en järnvägsplan för den sträckan för att lokalisera oss fram mellan Hässleholm och Lund och för att lokalisera oss in i de båda städerna, säger Lennart Andersson.
Än är det inte klart om det nya dubbelspåret ska gå öster eller väster om Eslöv respektive Höör.
– Var vi än lägger spåren blir det ett stort intrång. Vi funderar bland annat på att bygga den nya stambanan på broar längs vissa sträckor, säger Andersson.
Utbyggnaden till dubbelspår mellan Ängelholm och Maria station i Helsingborg beräknas bli klar 2025, men den sista utbyggnaden längs Västkustbanan från Maria till Knutpunkten i centrala Helsingborg väntas inte vara färdig förrän i mitten av 2030-talet.
De flesta regionpolitiker är positiva till de satsningar som Trafikverket vill göra i Sydsverige, men det finns ett missnöje med att den nya järnvägen mellan Hässleholm och Lund får begränsad hastighet.
– Den föreslagna sänkningen av hastigheten från 320 till 250 km/h är oklok, den minskar järnvägens konkurrenskraft mot flyget på ett dramatiskt sätt vilket innebär att klimatnyttan försämras, säger Mätta Ivarsson (MP), ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Skåne.
Enligt regionrådet Henrik Fritzon (S) blir den slutliga utbyggnaden av Västkustbanan "oerhört viktig" för både Skåne och Helsingborgs stad. Han ser också positivt på att HH-tunneln nu nämns i ett offentligt planeringsdokument från Trafikverket.
– Den finns visserligen inte med i finansieringen, men pekas ut som en infrastrukturbrist som måste lösas framöver, säger han.
Henrik Fritzon är dock mäkta besviken över att Skånebanan inte blir dubbelspårig.
– Det behövs dubbelspår hela vägen från Hässleholm till Kristianstad, säger han.
Läs alla artiklar om: Satsningen på höghastighetståg
Gå till toppen