Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Satsningen på höghastighetståg

Trafikverket vill sänka farten för de framtida höghastighetstågen

Trafikverket anser sig inte ha råd att bygga höghastighetsbanor för tågtrafik i 320 km/h. Därför räknar verket i sin nya nationella transportplan med att bygga sträckan Lund-Hässleholm och Ostlänken för farter i upp till 250 km/h.

Beskedet tvingar regeringen att ta fram en annan form av finansiering för snabbare höghastighetståg.

Ett höghastighetståg susar fram i 320 km/h mellan Peking och Shanghai. Så höga farter får inte de snabbare svenska snabbtågen – åtminstone inte om Trafikverket får bestämma.

Bild: STR

Annons

– Ska man bygga i etapper är det viktigt att vi får direkt nytta av våra investeringar. Annars binder vi stora resurser under lång tid, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon när hon på en presskonferens motiverade de långsammare höghastighetstågen och presenterade Trafikverkets nya nationella transportplan.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy