Kultur

Becker - Kungen av Tingsryd: Misslyckat om småländsk småpåve

Henrik Lilliér.

Becker – Kungen av Tingsryd

BIO. THRILLERKOMEDI. Sverige, 2017. Regi: Martin Larsson. Med: Henrik Lilliér, Peter Lorentzen, Sonja Richter, Torkel Petersson, Shanti Roney. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.27.

Någon har sagt till mig, att när skådespelare börjar svära ohämmat tyder det ofta på att de är osäkra – på berättelsen, på sina roller eller något annat. I ”Becker –kungen av Tingsryd” svär de emellanåt måttlöst.
Skådespeleriet är ändå det bästa i filmen. Peter Lorentzon, Torkel Pettersson och Shanti Roney gör vad de kan. Allra bäst är Henrik Lilliér i titelrollen som Johan Becker. Han hittar sin småländske, småkriminelle möbelhandlare på kornet i gränslandet mellan ansvarskänsla och despoti, men vad är det för film han är med i?
En våldsbenägen dansk duo kräver att han lämnar över makten över Tingsryd, men det blir varken thriller eller action eftersom handlingen pratas fram i kök och lagerlokaler.
Att kvinnor i garnaffärer säljer knark ska nog vara roligt, men här byggs ju ingen komik. När Becker får ansvar för en nioårig dotter – en signal om ”moraliskt drama”– känns upplägget påklistrat.
Martin Larsson (manus och regi) har tidigare skrivit manus till avsnitt av tv-komedin ”Starke man”, om kommunledningen i fiktiva Svinarp. Kanske är idén med ”Becker” mest att suga ut lite till – oklart alltså vad – ur temat med en småpåve i landsorten.
Om huvudpersonens perspektiv hade renodlats rejält, så att handlingen drevs av och upplevdes genom Becker, kunde det nog ha uppstått åtminstone lite tryck i filmen. Nu är den istället plågsamt undergestaltad, slapp och faktiskt helt misslyckad.
Läs mer:Skånsk debutfilm med skumma smålänningar
Läs alla artiklar om: Filmfredag 1 september
Gå till toppen