Kultur

Fragment av en kvinna: Alltför splittrat drama

Adèle Exarchopoulos och Gemma Arterton.Bild: Njutafilms

Fragment av en kvinna

BIO. DRAMA. Frankrike (Orpheline), 2016. Regi: Arnaud des Pallières. Med: Adèle Haenel, Adèle Exarchopoulos, Solène Rigot, Gemma Arterton. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.51.

Som idé och utmaning låter det intressant att gestalta ett kvinnoliv i fragment, där historien tidsmässigt hoppar fram och tillbaka och olika skådepelare delar på rollen. I praktiken blir Arnaud des Pallères film dessvärre ett misslyckat experiment, trots den lysande rollistan där Adèle Haenel, senast i Dardennes-filmen ”Den okända flickan”, och fantastiska Adèle Exarchopoulos från Guldpalmsvinnaren ”Blå är den varmaste färgen” tar störst plats.
Dramat handlar i grunden om en liten flickas otrygga uppväxt med en våldsam pappa någonstans ute på franska vischan. Som tonåring flyr hon till Paris och hankar sig fram med hjälp av diverse män, mer eller mindre sympatiska, hamnar i en värld med högt spel på hästar och genomför tillsammans med en annan kvinna ett rån, sviker och tror sig så småningom ha läget under kontroll. Fler år senare hinner historien upp henne.
Det är i långa stycken snyggt filmat och utmärkta skådespelare i varenda liten roll. Men det blir – just det – alldeles för fragmentariskt och otydligt. Manuset hade behövt en betydligt bättre bearbetning.
Med de skilda skådespelarna i de tidsmässigt olika perioderna vill filmen ge sken av att skildra variationer av samma kvinna men resultatet blir snarare en bild av personlighetsklyvning.
Synd med tanke på rollinsatserna.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 1 september
Gå till toppen