Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

”Han hade ett allvar som alla clowner har”

Yvonne Ericsson som designade Hasse & Tage-museet minns sina möten med Hasse Alfredson.
– En gigant har gått ur tiden.

Yvonne Ericsson, scenograf.Bild: Thommy Nyhlén
Yvonne Ericsson är scenograf på Helsingborgs Stadsteater. Hon gjorde teaterscenografin till "Den enfaldige mördaren" och ritade Hasse & Tage-museet i Tomelilla.
– Han var en väldigt söt person. Allvarlig, det allvar som alla clowner har. Ett gott hjärta och ett stort rättspatos. Han var den man trodde han var. Han var genuin och spelade inte en roll, säger Yvonne Ericsson.
Hennes vägar korsades ofta av Hasse Alfredsons.
– Jag sitter i mitt hem och ser bort till hans barndomshem i Helsingborg. Första gången jag träffade honom var vid en utställning jag gjorde i Kristianstad som hette "Skåne och filmen" och sedan har våra vägar korsats många gånger, säger Yvonne Ericsson.
Det var Yvonne Ericssons som fick uppdraget att ge Hasse och Tage-museet i Tomelilla liv. Ett uppdrag förknippat med ångest.
Yvonne Ericsson har designat det nya (världens minsta) museum, Hasse & Tage-museet i Tomelilla tunnelhus vid järnvägen.Bild: Kalle Lind
– Hasse själv var en enormt duktig scenograf, tecknare och kostymtecknare. Sedan hade han giganter med sig som Per Åhlin och Stig Boqvist. Så kom jag dit utan att kunna hela ämnet, säger Yvonne Ericsson.
De samlades i skrivarstugan på Söder för att prata om det lilla museets uppförande.
– I en fönsterkarm såg jag den gula och den gröna hunden från Hasseåtages revyer och med ens visste jag hur det skulle vara. Jag började babbla i mun på alla och Hasse sa "jaja, det där blir säkert bra."
Museet blev bra och Hasse Alfredson var nöjd.
– Konstigt nog hittade jag tidigare den originalskiss jag gjorde efter den där dagen i skrivarstugan.
När Helsingborgs Stadsteater några år senare ville sätta upp "Den enfaldige mördaren" behövdes något att visa upp för Hasse Alfredson för att försöka få rättigheterna.
Yvonne Ericsson gjorde ett bildsynopsis som teaterns chef Max Granström tog med sig upp till skrivarstugan på Söder i Stockholm.
– Hasse visste inte att det var jag som hade gjort bilderna, men han var positiv och sa ja. Några av de törsta saker jag har gjort är det han som ligger bakom.
Läs alla artiklar om: Hans Alfredson 1931–2017
Gå till toppen