Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

”Han har betytt mer än väldigt många andra har gjort för humor i Sverige”

”Hasse gjorde de svåra frågorna tillgängliga för den breda massan”. ”Hasse var ju ett universalgeni”. Efter Hans Alfredsons död minns många honom för det han gjort för svensk humor genom mängder av film, musik och teater. Men även hans samhällsreflekterande sida, Hasse Alfredson som folkbildare, lyfts fram.

Sofie Bergkvist, utställningsproducent.Bild: Sandra Henningsson
Sofie Bergkvist är utställningsproducent för Hasse & Tage-utställningen på Kulturen i Lund. Hon har gått igenom mängder med material i samband med utställningen – bland annat 200 Hasse & Tage-lådor.
– Det var naturligtvis sorgligt och det känns extra mycket eftersom jag levt med Hasse och Tage det senaste året, säger hon om beskedet att Hans Alfredson är död.
Om utställningen kommer göras om på något sätt var på söndagskvällen oklart.
Vad har Hasse Alfredson betytt?
– Det är en enorm fråga. Han har betytt mer än väldigt många andra har gjort för humor i Sverige och för Sverige som land också. Han har nog påverkat mer än vad han själv kanske trott. Han var en oerhört kreativ person som gjorde så otroligt mycket och var så produktiv. Och som jag förstod så handlade hans och Tages arbete väldigt mycket om att skratta även i svåra stunder, och det tycker jag är något som är skönt att tänka på i sådana här stunder, säger hon.
Kulturen samarbetade bland annat med Lund Comedy Festival och under humorfestivalen hölls en hyllningsshow till Hasse & Tage.
– Jag tänker naturligtvis på hans familj också. Det måste vara oerhört tungt. Jag är ju samtidigt glad att vi hann ha ett fint samtal kring Hasse & Tage förra helgen, under humorfestivalen. Det kändes som vi gjorde det i glädjens tecken och det känns bra tycker jag, säger Sofie Bergkvist.
I hyllningsshowen deltog bland andra komikern Anders Jansson, som växte upp med Hasse & Tages revyer, radioprogram och tv-program. Men framför allt med vinylskivorna och Lindeman, som Anders Jansson övade in och repriserade för sina kompisar i sin barndom.
Johan Wester och Anders Jansson, till höger i bild.Bild: Tom Wall
– Tillsammans med Pythongänget är kanske Hasse & Tage en av de största förebilderna och en av anledningarna till att man håller på med det man gör, säger Anders Jansson.
Han beskriver humorn som en kombination av ”intellektualism och humanism”, med en värme och passion, samtidigt som humorn är skarp, opretentiös och inkluderande.
– Man får lov att vara folklig, men man kan också folkbilda, säger Anders Jansson.
Det mediala landskapet såg annorlunda ut förr om åren. Hasse & Tage slog igenom rejält och miljoner svenskar tog del av deras material.
– När något slog på den tiden slog det så enormt brett. Alla visste vad man pratade om när man pratade om Hasse & Tage. Om man ska likna det med något idag måste man upp på en global nivå och prata Rihanna och Beyoncé, den typen av fenomen.
– De byggde en gemensam referensram för hela svenska folket som vi har kunnat referera till och skratta åt i så många år efter det kom ut.
På humorfestivalens hyllningsföreställning fick Anders Jansson bland annat reprisera Lindeman.
– Man fick välja lite olika sketcher och sånger och monologer. Det var väldigt uppskattat. Folk sjöng med i låtar och skrek ut repliker. Det känns lite extra fint nu när Hasse gått bort att vi fick göra den hyllningen den här humorfestivalen.
Hasse & Tage-museet finns i Tomelilla. Helene Granqvist är ordförande i Hasse & Tage-museets vänförening.
Helene Granqvist.Bild: Lars Brundin
– Hasse gjorde de svåra frågorna tillgängliga för den breda massan.
– Vi pratar mycket om Hasse & Tage-andan. Det är humanism, i fas med samtiden och samhällsreflekterande. Det är samtidigt väldigt hög konstnärlig kvalitet och folkligt, säger hon och fortsätter:
– Som svenskar ska vi vara duktiga på att förvalta det. Vi är alla påverkade av deras verk och deras filmer och jag hoppas att det ska fortsätta, kanske just med anledning av Hasses bortgång, att visa hur viktiga de är och hur mycket det har påverkat.
Hasse och Tage-museet är just ett museum. Det är mer andan som lever vidare, menar Helene Granqvist.
– Vilka frågor hade de tagit tag i om de hade varit verksamma i dag? Jag hade önskat att vi i svensk filmbransch hade börjat prata om det geniala, humanistiska och politiskt samhällsnärvarande. Deras verk var alltid i fas med de stora frågorna i tiden på en genialt sätt samtidigt som de var breda. Det är något som alla filmare i dag drömmer om, att kunna vara så närvarande.
Michael Segerström, skådespelare, om Hans Alfredson:
– Hasse var min största idol, helt utan motsvarighet. Så när jag så småningom fick vara med i hans “Jim och piraterna Blom” blev det ju nästan pinsamt, jag följde efter honom överallt som en liten hund. Till och med när han gick på toaletten stod jag där utanför och väntade. När jag och brorsan startade en teater på 70-talet var vi ju mer vänster än Hasse & Tage, men det var de som var den stora inspirationen. Och så alla de här Lindemännen, de har ju gått vid ens sida genom livet. Utbrytarkung Lindeman, ja, han var ju hel oslagbar. Vi träffades nu på senare år också, fastän han sa att han blivit sjuk så var han fortfarande vid god vigör när jag gjorde “Den enfaldige mördaren” på Helsingborgs stadsteater. Det var riktigt roligt, för Hasse tyckte så mycket om den.
Gunnar Bergdahl.Bild: JOHAN PERSSON
Gunnar Bergdahl, före detta kulturchef på Helsingborgs Dagblad och före detta chef för Göteborg Film Festival:
– När vi på Göteborgs filmfestival gjorde stafettfilmen “90 minuter 90-tal” hade Hasse varit borta från filmen ett tag, så det var roligt att han återvände med sån energi och gick in med entusiasm i projektet. Hasse var ju ett universalgeni. Tänk bara att skriva en roman som “Tiden är ingenting” – och en film som “Den enfaldige mördaren”, en av de allra bästa svenska filmerna genom tiderna. Det finns ju bilder där man aldrig glömmer!
Läs alla artiklar om: Hans Alfredson 1931–2017
Gå till toppen