Kultur

Hans Alfredson – en av svenskt kulturlivs stora

Hans Alfredson har avlidit, 86 år gammal. Författaren, underhållaren och regissören kombinerade humanism och samhällsengagemang med förmågan att vara folklig.

Hasse Alfredson utanför sin skrivstuga på Söder i Stockholm (2008). Arkivbild.Bild: Marc Femenia/TT
"Nästan sant blev det som du ville att det skulle stå på din gravsten: "Log och dog". Tack till alla ni som hjälpt till den här tiden och till er som tittat, lyssnat och skrattat genom åren", skriver familjen i ett uttalande. Hans Alfredson avled på söndagseftermiddagen på Danderyds sjukhus, berättar sonen och regissören Daniel Alfredson för TT.
– Han var en av svenskt kulturlivs och filmlivs stora, säger Kristina Börjeson, chef för Filminstitutets filmstödsavdelning.
Hasse Alfredson och Tage Danielsson var begrepp i Nöjessverige, inte minst via produktionsbolaget AB Svenska Ord där Mona Haskel var sekreterare. Hon är tagen av nyheten:
– Jag tyckte hemskt mycket om honom. Vi jobbade ihop väldigt mycket och hade så roligt tillsammans, säger hon till TT i en första kommentar.
Hasse Alfredson och Tage Danielsson stod tillsammans bakom ett stort antal revyer, bland andra Gröna hund (1962), Gula hund (1964), 88-öresrevyn (1970), Glaset i örat (1973) och Under dubbelgöken (1979).
Tillsammans förnyade de revygenren. Till Hans Alfredsons speciella bidrag hörde hans improvisationer, främst en lång rad gestalter med det gemensamma efternamnet Lindeman.
I filmen "Den enfaldige mördaren" från 1982 jobbade skådespelaren Cecilia Walton Agrell med Hasse Alfredson och minns honom som omtänksam.
– Annars var han en blyg människa, inte så spexad liksom, lite reserverad. Men under arbetet med filmen var han öppen och en fantastisk improvisatör och uppskattade när man själv prövade något i en scen man repeterade, säger Cecilia Walton Agrell till TT.
I skånska Tomelilla finns "världens minsta filmmuseum och världens största Hasse & Tage-museum". Ordförande i museets vänförening är filmproducenten Helene Granqvist.
– Vi pratar mycket om Hasse och Tage-andan. Och de fantastiska värden som han skapade hoppas jag att vi som nation kan förvalta. Hasse representerar humanism, samhällsengagemang och att vara i fas med samtiden och göra högkvalitativ film, men ändå med förmågan att vara folklig.
– Jag tänker på hur viktiga Hasse och Tage har varit för vår identitet, säger hon till TT.
Hans "Hatte" Furuhagen, antikhistoriker, hedersdoktor och tv-producent, arbetade i många år tillsammans med Hasseåtage, framför allt i programmet "Mosebacke Monarki" som sändes i radio men också en period i tv.
– Vi höll på med Mosebacke Monarki i 25 år. Egentligen var det Tage som jag kände mest från universitetet, men första gången vi träffades var när Hasse och han kom upp till Uppsala 1958. Hasse hade idén med Mosebacke Monarki och behövde folk som kunde skriva manus.
"En av Sveriges mest folkkära och mångsidiga underhållare har gått ur tiden", konstaterar Anders Eldeman, ordförande i Povel Ramel-sällskapet, i ett pressmeddelande.
"Hasses betydelse för Povel – såväl privat som inom yrket – kan inte nog understrykas. Hans Alfredson var en lysande artist, författare, regissör och en stor scenpersonlighet som redan sommaren 1961 medverkade i Povels tältrevy 'Semestersångarna'", skriver sällskapet.
Filminstitutet kommer att uppmärksamma Hans Alfredsons död, säger Kristina Börjeson.
– För svensk film har han haft en otrolig betydelse vad gäller påhittighet och stor variation. Jag såg "Svenska bilder" från 1964 alldeles nyligen och det är en otroligt rolig och fantasifull experimentfilm.
I nästa andetag tar hon upp hans utveckling över filmer som "Falsk som vatten" och "Den enfaldige mördaren".
– Han verkade i ett enormt spektrum från humorn till det djupa allvaret, och det var väl det som gjorde honom till en riktigt stor och folkkär person.
– Det sista folk såg av honom i något större sammanhang var väl när han höll det där fantastiskt roliga talet på Guldbaggengalan 2013 när han fick sin Hedersguldbagge.
Fakta

Brevet från familjen

Så här skriver Hans Alfredsons familj via sonen Tomas Alfredson, till TT:

Min älskade make,

vår pappa, farfar, morfar och morfars far, Hans Alfredson har lämnat oss idag kl 17:48 på Danderyds sjukhus.

Nästan sant blev det som du ville att det det skulle stå på din gravsten: "Log och dog".

Tack till alla ni som hjälpt till den här tiden och till er som tittat, lyssnat och skrattat genom åren.

Med vänliga hälsningar,

familjen Alfredson

Fakta

Hans Alfredson

* Född i Malmö den 28 juni 1931.

* Studerade i Lund, där han träffade Tage Danielsson som han sedan kom att samarbeta med fram till dennes död 1985.

* Under 1960- och 1970-talet stod de två bakom en lång rad revyer, flera av dem mycket framgångsrika, där bland andra Gösta Ekman och Monica Zetterlund ofta medverkade.

* Alfredson verkade även som regissör och manusförfattare, bland andra till filmerna "Att angöra en brygga" (1965), "Ägget är löst!" (1975) och "Den enfaldige mördaren" (1982).

* Till hans litterära produktion kan räknas barnböckerna "Blommig falukorv och andra bitar för barn" (1965) och "Varför är det så ont om Q?" (1968). Senare kom verk som "En ond man" (1980), "En yxa i nacken" (1992) och "De döda kring Maria" (1999).

Läs alla artiklar om: Hans Alfredson död
Gå till toppen