Åsikter

Läsartext: Ska det vara så svårt att sätta in pengar på banken?

Det känns onödigt att få en check istället för att pengarna sätts in på bankkonto, tycker Vesa Tolppanen.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Jag har nyligen bytt bil och vid bytet får jag tillbaka försäkringspengar från Folksam. Jag har bett dem att lägga pengarna på mitt konto men det kan de inte göra utan skickar till mig en check som kan utlösas i en affär.
Jag går till en affär efter den andra utan att kunna växla in mina pengar. Orsak: de flesta affärerna har inte längre kontanter. Kunderna betalar med sina kort och det är bara några få kunder som vill ha besvär med kontanter. Efter att vi har fått nya pengar är det ännu svårare. Allt oftare ser jag skylten " Vi tar bara betalning med kort" vid kassadisken.
Hur tycker man att ska gå tillväga när inte ens stormarknader har kontanter att betala till mig? Hittills har jag besökt tre olika. Ica-Kvantum, Willys och Coop. Ingen hade kontanter på en eftermiddag. Det handlar om några tusen kronor. Är det inte dags även för Folksam att stiga in i 2000-talet? Själva vill dom helst att kunderna ska betala sina försäkringar med autogiro, så varför vill de tvinga sina kunder att ta kontanter? Om man inte får ut sina pengar så är checken inte mera värd än wc-papper i vinden.

Vesa Tolppanen

Svar:

Vi beklagar att vår utbetalning förorsakat dig besvär.
För att säkerställa att alla utbetalningar verkligen kommer till våra kunder skickar vi utbetalningsavier eftersom vi inte har något kontoregister över våra kunders bankkonton.
För att du ska få in pengarna på ditt bankkonto kan du fylla i ditt bankkontonummer samt clearingnummer på baksidan av den avi du fått och skicka tillbaka till Folksam, så sätter vi in pengarna på ditt bankkonto. Ett annat alternativ är att ta avin till din bank och få pengarna insatta på ditt bankkonto kostnadsfritt.

Erik Evrén

Tf presschef, Folksam
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen