Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: "Att införa en flygskatt är ett första steg på rätt väg."

Det finns inte mycket som visar att flygbranschen klarar av en omställning till betydligt mindre utsläpp utan krav från staten, skriver Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson, professor respektive docent vid institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Grundproblemet är att allt fler människor flyger allt oftare och allt längre, skriver artikelförfattarna.Bild: Lars Pehrson / SvD / TT
På onsdag, den 20 september, lämnar regeringen sitt budgetförslag till riksdagen. Skatt på flygresor är en ny post som har utsatts för hård kritik från både oppositionen och en rad intresseorganisationer. De pekar bland annat på att en flygskatt innebär ökade kostnader för näringslivet och turister, något som drabbar glesbygden särskilt hårt. Andra argument mot att beskatta flyget är att det bara står för en försumbar del av de globala utsläppen av växthusgaser, att flyget blir alltmer effektivt och att tekniska lösningar inom kort kommer att lösa flygets negativa påverkan på klimatet.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen