Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
"Att införa en flygskatt är ett första steg på rätt väg."

Det finns inte mycket som visar att flygbranschen klarar av en omställning till betydligt mindre utsläpp utan krav från staten, skriver Stefan Gössling och Jan Henrik Nilsson, professor respektive docent vid institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Grundproblemet är att allt fler människor flyger allt oftare och allt längre, skriver artikelförfattarna.

Bild: Lars Pehrson / SvD / TT

Annons

På onsdag, den 20 september, lämnar regeringen sitt budgetförslag till riksdagen. Skatt på flygresor är en ny post som har utsatts för hård kritik från både oppositionen och en rad intresseorganisationer. De pekar bland annat på att en flygskatt innebär ökade kostnader för näringslivet och turister, något som drabbar glesbygden särskilt hårt. Andra argument mot att beskatta flyget är att det bara står för en försumbar del av de globala utsläppen av växthusgaser, att flyget blir alltmer effektivt och att tekniska lösningar inom kort kommer att lösa flygets negativa påverkan på klimatet.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy