Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skånsk börsraket i mångmiljonkontrakt med Stadium

Malmöbolaget Zetadisplay ska leverera digitala butikskoncept till 100 Stadium-butiker. Kontraktet värderas till 23 miljoner kronor.

Leveransen handlar om att ta e-handeln till Stadiums butiksgolv. Detta innebär bland annat digitala pekskärmar, som ska ge kunder nya möjligheter till digitala upplevelser och riktad kommunikation på plats i sportbutikerna.
– Trenden är att man ska kunna ha en sömlös kommunikation med kunderna. Vi ska kunna e-handla hemma, på väg till butiken, i butiken och på väg hem från butiken, säger Leif Liljebrunn, vd för Zetadisplay.
Leif Liljebrunn är vd för Zetadisplay.
I Stadiums nya koncept, som ska rullas ut i 100 butiker, svarar Malmöbolaget både för utformandet av innehåll samt möjligheten för slutkunder att scanna varor i direkt anslutning till skärm.
Stadium är ett av flera detaljhandelsföretag som anammar möjligheterna med den framväxande tekniken kring digital skyltning i butik.
– Det som händer inom detaljhandeln är att butiksytorna minskar radikalt. Man vill nå en högre omsättning per kvadratmeter, kombinerat med viljan att möta e-handelns frammarsch, säger Leif Liljebrunn.
Börsnoterade Zetadisplay förbereder sig också för att under hösten ta klivet upp från First North till Nasdaq Stockholms huvudlista i segmentet small cap.
De senaste tre åren har Malmöbolaget haft en minst sagt positiv kursutveckling på First North med en uppgång på 488 procent.
Enligt Leif Liljebrunn pågår det samtidigt en konsolidering i branschen, vilket ritar om förutsättningarna på marknaden. Som ett led i detta har Zetadisplay genomfört flera förvärv de senaste åren; bland annat norska LiveQube och finska Seasam Oy.
Samtidigt har bolaget planer på en expansion även utanför Norden.
– För att kunna bli mer intressant för samarbete med de riktigt stora kundföretagen så måste vi själva också bli större, och då lyfter börsflytten oss som leverantör. Samtidigt blir det lättare för oss att plocka in ytterligare förvärv i vår sfär, säger Leif Liljebrunn och fortsätter:
– På huvudlistan når vi även fler långsiktiga institutionella ägare som bland annat småbolagsfonder, jämfört med First North. Vi är helt enkelt intresserade av att nå en annan typ av kapital än vi gör idag.
Bland Zetadisplays största ägare finns medgrundaren Mats Johansson, medgrundaren Martin Gullberg, Victoria Parks storägare Anders Pettersson samt Anders Moberg som tidigare varit mångårig koncernchef för Ikea.
Gå till toppen