Kultur

Legendarisk orkester med vässade klor

Academy of St Martin in the Fields

KONSERT · KLASSISKT. Musik av Stravinsky, Mozart, Beethoven och Prokofjev. Malmö Chamber Music Festival på Malmö Live, 21/9.

För snart 60 år sen grundades den kammarorkester som har kyrkan St Martin, nära Trafalgar Square, som hemmascen. Orkestern har nu nått legend­karaktär, tack vare inspelningar, turnéer och ständigt välbesökta konserter.
Ensemblen har varit i Malmö förr men naturligt nog inte i det nya konserthuset. Nu gjorde den flexibla legenden en turné med ett enda mål: man kvistade över till Malmö Live; staden kunde på så vis betraktas som en förort till London.
Det är bara att tacka och ta emot: Malmö Live med dess redan ryktbara akustik är verkligen värd att få hysa ett så välrenommerat gästspel. Gästerna förvaltade sin uppgift förträffligt och ryckte med publiken.
Programmet innehöll musik av två wienklassiker och två nyklassicister. Början och slutet var vikta för nyklassicismen. Stravinskys konsert ”Dumbarton Oaks” kom sent i tonsättarens karriär och ligger långt efter ”Våroffers” färgsprakande ryska råa och lyriska brutalism. De vinglande rytmerna har sin charm, fast fräschören falnat. En syrlig karamell som smälter bort.
Som extranummer gavs finalen ur Prokofjevs ”Symphonie classique”, bara fyra år yngre än ”Våroffer” – gnistrande och kvittrande musik med anknytning till Mozart och Haydn. En uppiggande avslutning på en konsert med rutinerade och engagerade tolkningar av just Mozart och därtill Beethoven.
De unga lejonen visade vässade klor: en 23-årig Wolfgang Amadeus bidrog med sin "Sinfonia concertante” med solister – konsertmästaren, violonisten Tomo Keller och, minsann, tonsättaren Brett Dean på altfiol. Unge Mozart återgavs med både spänst och disciplin.
Den 30-årige Ludwig började sin symfoniska bana med Ettan, sprudlande och stram. Ganska robust i kvällens tolkning. Men med en lagom stor ensemble, 35 musiker, kunde fraseringen hanteras: vitaliserande dynamik och stickiga accenter, samtidigt som blåsarna fick ta sin rätt­mätiga plats och därmed forma musikens karaktär.
Det var hög klass på musikunderhållningen i 1700-talets Wien.
Läs alla artiklar om: Malmö Chamber Music 2017
Gå till toppen