Nord & Francke

Kristin Nord: Det heliga jävla systerskapet

Detta har hänt: En känd komiker har drivit med den mest lästa bloggaren i Norden.
Det kallas satir och är en mycket använd humorform. Men nu tycker en massa kvinnor på nätet – inklusive bloggaren själv – att komikern har ”svikit systerskapet.”
Detta fina ord – systerskapet – håller på att kapas av kvinnliga entreprenörer som stryper kritik och satir genom att vädja till konsumenternas medkänsla.

Bild: Marcus Ericsson, Pernilla Wahlman/TT
Bakgrund: Mia Skäringer lade upp ett humorklipp på Instagram där hon drev med en barnvagnsreklam som Isabella Löwengrip är aktuell med.
I klippet använder sig Mia Skäringer av sin välkända karaktär Gulletussan från Mia och Klara och nämner ingenstans vem klippet driver med. Men alla som har sett reklamen på Isabella Löwengrips blogg förstår kopplingen.
Det var lite som att en ventil öppnades i kommentarsfältet under klippet. Många skrattade glatt (en del även rått) åt skämtet.
Efter ett tag förändrade kommentarsfältet karaktär, och många som var arga och besvikna på komikern skrev saker som:
”Motbjudande”
”Att du kunde sjunka så här lågt”
”Detta är ren och skär mobbning”
”Peppa varandra istället för att håna”.
”Kan du inte göra parodi på en man som gör det han måste för att tjäna pengar istället för en medsyster”
Senare skrev Isabella Löwengrip själv om saken på sin blogg. Och hon gjorde det naturligtvis under rubriken Systerskap.
Kvinnor klankar ner på andra kvinnor. Jag blir besviken. När ska det sluta? När kan vi kvinnor bara hålla varandra om ryggen och backa upp? Det finns mycket jag kan bli irriterad över men jag skulle aldrig idag hacka eller göra mig lustig över en annan kvinna offentligt. Skulle jag vilja konfrontera gör jag det direkt med personen. Systerskapet måste få gå före i det offentliga, det är min övertygelse.
Mia Skäringer svarade på Instagram:
”Jag kommer aldrig hålla alla kvinnor om ryggen för att de är kvinnor. Det är inte jämställdhet för mig. Och jag ser inte Isabella som privat på sin insta utan som ett varumärke.”
Ordet varumärke är ett viktigare ord än systerskap i denna beef.
Bild: Anders Malmberg
Jag vet inte om alla landets self made women har samma PR-strateg, men det börjar bli tjatigt att höra ekot av Madeleine Albrights bevingade ord om den där platsen i helvetet varje gång någon dissar en produkt som saluförs. (Det där har vi ju själva fått erfara )
Luften måste vara fri bland oss kvinnor. Hur ska vi kunna ta varandra på allvar om vi inte också får skoja med varandra, hitta luckor i våra argument eller recensera varandras varor och tjänster?
Det är lätt att slänga ur sig fraser som ”backa systerskapet”‚ men vad betyder det i praktiken?
Det är väl fett om vi kan lyfta varandra och hitta strategier för att bryta de patriarkala strukturerna. Det är ju hur gött som helst att det finns en massa coola kvinnliga entreprenörer och komiker, som har slagit sig in på en tidigare väldigt manlig arena.
Men det är inte samma sak som att reservationslöst hylla allt andra kvinnor gör, och bara smeka medhårs. Sådant spär bara på skitsnacket.
Luften måste vara fri bland oss kvinnor. Hur ska vi kunna ta varandra på allvar om vi inte också får skoja med varandra, hitta luckor i våra argument eller recensera varandras varor och tjänster? Kritiken kanske rent av gör att vi utvecklas och blir bättre? Den med makt behöver också vara ödmjuk inför sin position. Lite humor och självdistans kan inte heller skada.
Det som gör det knepigt med samtidens personliga varumärken, är att de på sina plattformar skapar ett innehåll som känns personligt, närmast privat. Det gör att det kan vara svårt att skilja produkt från person. Som läsare tror vi att vi får komma riktigt nära.
I reklamfilmen om barnvagnen står Isabella Löwengrip i sina barns sovrum. Hon rullar den breda dubbelvagnen fram och tillbaka, går sedan bort till sängarna och rättar till en kudde, ger den lite moderlig omsorg innan hon vänder sig mot kameran igen.
Hon ÄR sitt varumärke, och hon vet precis hur hon ska skapa intimitet med sina följare. Hon bjuder förstås också på sig själv, hon har visat upp sitt osminkade ansikte med acne och pratat ut om mobbning och ger oss skärvor av hur det är att vara ensamstående mamma med varannan-vecka-liv. Men tro inte att hon inte vet exakt var gränsen för hennes integritet går. Den är knivskarp och noga uttänkt.
Och till skillnad från en nära vän, medsystern som du ringer när allt gått åt helvete, hon som du backar när hon behöver det, hon som finns på riktigt för dig, så vill Isabella Löwengrip få oss andra kvinnor att köpa hennes produkter. Dagarna går för henne ut på att få företaget att växa.
Själva varorna har inget med systerskap att göra.
Men jag är glad att hennes gula mockasandaler tillverkas ända upp till storlek 42.
------------
PS. Cissi Wallin har skrivit väldigt bra om systerskapet på Instagram.
------------
Nord & Francke på Instagram!
Här finns vi på Facebook!
Vår podd är här!
Gå till toppen