Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånska bokförlag känner osäkerhet om framtiden – streamingtjänster pressar lönsamheten

Trots att den svenska bokförsäljningen till återförsäljare ökade i fjol tjänar förlagen mindre pengar. För att råda bot på utvecklingen efterlyser skånska bokförlag en större del av streamingtjänsternas kaka.

Bild: Lars Brundin, Fredrik Sandberg/TT, Johan Persson och Sven-Erik Svensson
Svenska förläggarföreningens statistik kring förlagens utgivning och försäljning till återförsäljare i fjol visar på lägre intäkter.
Trots att antalet sålda exemplar totalt ökade med 2,4 miljoner exemplar sjönk de sammanlagda intäkterna med fyra procent.
Detta anses främst bero på en formatförskjutning från tryckt till digitalt format, som genererar mindre pengar till förlagen.
– Hela den totala försäljningsökningen härleds till digitala strömningstjänster, och då pratar vi framförallt om ljudböcker, säger Kristina Ahlinder, direktör för Svenska förläggareföreningen.
Kristina Ahlinder, direktör för Svenska förläggareföreningen.Bild: Charlie Bennet
Samtidigt utgör den digitala affären en liten del av hela kakan.
– Cirka 85 procent av alla böcker som säljs i Sverige är pappersböcker, säger Kristina Ahlinder.
Enligt Kristina Ahlinder tittar bokförlagen på olika möjligheter för att få affären att gå ihop; vilka format som man ska ge ut böcker i och hur det ska bära försäljningsmässigt.
– Tittar man då på de större förlagen så digitaliserar man sin backlist i stor utsträckning, det vill säga äldre titlar, säger hon.
De flesta titlar som ges ut bär sig inte rent ekonomiskt och kommer aldrig upp i större försäljningsvolymer
Vad innebär utvecklingen för bokförlagens framtida intäktsmöjligheter?
– Förlagen jobbar med texter och författarskap, som generellt sett är förknippat med en stor portion osäkerhet, och man kan inte beställa en storsäljare. Samtidigt är det ingen som startar ett bokförlag primärt för att tjäna pengar, säger Kristina Ahlinder.
Bokfabriken i Malmö, som är sprunget ur ljudbokssegmentet, har vuxit kraftigt sedan starten 2012 och går samtidigt med vinst. 40 procent av bolagets omsättning på 14 miljoner kronor utgörs av digitala produkter; e-böcker och strömmande ljudböcker.
Läs också Sveriges snabbast växande bokförlag finns i Skåne
– Vi ser helt klart en minskad försäljning av fysiska böcker. Men hittills har vi haft en väldigt expansiv utveckling på den digitala biten, som vägt upp övergången från tryckta produkter. Men vi ser problematiken i utvecklingen, och även vi kommer att drabbas så småningom, säger Lasse Brahme, vd för Bokfabriken.
Lasse Brahme är vd för det Malmöbaserade förlaget Bokfabriken.Bild: Bengt Alm
Enligt Lasse Brahme bottnar problematiken i en låg ersättning från streamingtjänster, vilket han tror kan komma att påverka Bokfabrikens resultat:
– Jag tror inte att streamingtjänster kan ta så mycket mer betalt av slutkunder. Det handlar snarare om att förlagen och författarna bör få en större del av streamingtjänsternas kaka.
Redan idag funderar Bokförlaget på att hoppa över steget att binda in vissa titlar, och istället direkt ge ut dem som ljudböcker och pocketutgåvor.
– Om vi idag har 40 procent digitala produkter så tippar jag att den siffran om fem år har ökat till 70-80 procent. Uppsidan med en sådan utveckling är att intresset för böcker förhoppningsvis också ökar, säger Lasse Brahme.
På bokförlaget Hegas i Helsingborg jobbar man med specialbearbetade och lättlästa barn- och ungdomsböcker. Den fysiska boken är det primära i verksamheten. Sedan erbjuder bolaget även ljudböcker och ljudfiler, som ett hjälpmedel för de som har svårt att läsa, och bifogar ljudfilerna i CD-skivor som ett komplement till böckerna.
Ungefär 90 procent av Hegas omsättning på sju miljoner kronor går till skolor och bibliotek, som i sin tur har olika prenumerationslösningar med digitala tjänster.
– Vi märker inte att den generella uppgången för ljudböcker har tagit på vår försäljning av fysiska böcker, säger Helena Andersson, förlagschef på Hegas.
Än så länge menar Helena Andersson att det är ingen fara på taket. Genom åren har bolagets omsättning ökat successivt och fjolårets vinst landade på 1,1 miljoner kronor.
Hon tror dock inte att bolaget kommer att kunna gå opåverkat ur den rådande digitaliseringen i branschen.
– Nej, vi upplever ju en efterfrågan på digitala böcker, inte minst från biblioteken, säger Helena Andersson.
Hon tycker också att bokförlagen generellt sett får för låg ersättning av strömningstjänsterna, och ser en risk för minskade intäktsmöjligheter framöver.
– Ja, man vet ju inte hur de olika prenumerationstjänsterna kommer att se ut framöver. De kostnader som vi idag lägger ner på ljudfilerna bärs till stor del av den fysiska boken. Om vi bara skulle producerat ljudböcker så hade det aldrig gått ihop.
Gå till toppen