Kultur

Villebråd: Jägarna blir jagade i ekothriller

Agniezska Mandat-Grabka, till höger, spelar en djurvän som slår tillbaka mot traktens jägare i polska "Villebråd".Bild: Nonstop Entertainment

Villebråd

BIO. DRAMATHRILLER. Polen (Pokot), 2017. Regi: Agnieszka Holland. Med: Agniezska Mandat-Grabka, Wiktor Zborowski, Patrycja Volny. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.02.

Det enda felet med Agniezska Hollands ”Villebråd” är att den inte slutar i tid, fast det finns ett perfekt tillfälle när den borde göra det. Annars är den underbar: otäck, smart, rolig, varm och vacker.
Den utspelar sig i en större by i ett polskt bergslandskap. I flotta, uttrycksfulla bilder möter vi invånarna, djur som människor. Landskapet är hisnande. Man känner doften av snö på vintern, av gräs och blommor på sommaren – och av blod eftersom jaktsäsongen tillåts pågå året om.
Mitt i naturskönheten bor den pensionerande men extraknäckande engelskläraren Janina, som kräver att kallas vid sitt efternamn Duszejko. Hon är en besvärlig kvinna med andefångare utanför huset och ett brinnande patos för djur och natur.
Lika intelligent som stridbar för hon ett lågintensivt krig mot byns patriarkat, synonymt med jaktlaget. Fruktlöst rusar hon gång på gång till polisen och åberopar djurskydds- och jaktlagar. Gubbarna har vant sig vid henne, hon vänjer sig aldrig vid dem.
Så försvinner Duszejkos två hundar. När hon uttrycker sig sorg inför byns unge präst – ”de var mina döttrar!” – får hon en föreläsning om människan som guds avbild och att djuren saknar själ. Då börjar det hända saker.
En efter en hittas byns jägare och mäktiga döda, med spår av djur omkring sig som enda ledtråd. Har djuren verkligen hämnats? Är Duszjeko en häxa i förbindelse med naturen?
Filmen har kallats en ”ekothriller”, andra har jämfört den med bröderna Coens ”Fargo”. Något ligger det väl i båda sakerna. Holland är ett proffs med erfarenhet från tv-serier som ”The Killing” och ”The Wire”, och driver med lätt hand fram en djup, oroande atmosfär. Men ”Villebråd” blir ännu bättre om man ser den med en lite annan blick.
Filmen bygger på en novell av författaren Olga Tokarczuk, och pekar vidare bortom thrillerhistorien. Här ställs män som plågar skiten ur rävar på pälsfarmar och med kyrkan i ryggen styr ett helt samhälle som de vill, mot en kvinna med många föraktade egenskaper.
Hon är gammal, snackar astrologi och djurrätt och, värst av allt, hon vägrar veta sin plats. Filmskaparna placerar henne i ett socialt sammanhang genom två män: en granne vars våldsamme far satt i läger under Andra världskriget, och en insektsforskare på besök för att kartlägga en utrotningshotad skalbagge. I en skön scen röker de gräs och sjunger 60-talshits – en trio radikala tuffingar av en sort som, gud hjälpe oss, kanske är på utdöende.
Men det finns hopp. Under sina vingar tar de en trasig ung kvinna och en klumpig ung man som hukar under jaktlagspatriarkatet, och en ny allians bildas.
Det går, vilket Agniezska Holland själv påpekat, att läsa historien som en allegori över ett samtida Polen där auktoritära krafter samlar oroväckande styrka in i regeringen, men knappast är ensamma på plan.
Nu är filmen också ganska mycket en skröna eller saga. Den är bitvis väldigt rolig, inte minst den egensinniga Dusjenko, fantastiskt spelad av Agniezska Mandat-Grabka. Smaka på den här obetalbara iakttagelsen till exempel, om männen hon kämpar mot: ”Testosteronrelaterad autism. Män utvecklar det när de blir äldre. De kan inte kommunicera och börjar läsa om Hitler och Andra världskriget”.
”Villebråd” är Agniezska Hollands första polska film på många år, och det är en riktigt fin återkomst. Men, som sagt, lite för lång. Notera scenen där en skata dyker upp vid kyrkan. Där borde filmen ha slutat.

3 x thrillers med mervärde

1 In the cut (2003). Jane Campion berättar om kärlek, passion och heterosexualitetens minfält genom en våldsam mordhistoria.
2 Prisoners (2013)
. Två barn kidnappas vid thanksgiving, och regissören Denis Villeneuve närmar sig amerikanska smärtpunkter av chauvinism, paranoia och tortyr.
3 Swimmingpool (2003). 
I Francois Ozons film spelar en ljuvlig Charlotte Rampling en deckarförfattare med skrivkramp, som störs av både sexiga besökare och mord.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 29 september
Gå till toppen