Kultur

Konst som slits mellan det episka och absurda

"Caritas", Mattias Nordéus.Bild: Johan Berggren Gallery

"Void", Magnus Larsson "Procedural rhetoric", Mattias Nordéus

KONST. Johan Berggren Gallery, Malmö, t o m 14/10.
Slagsmålet pågår för fullt på Johan Berggren Gallery. I "Battle of the nudes" drabbar ett gäng nakna karlar och kamouflageklädda soldater våldsamt samman. Medan ansiktena målats med oväntad realism är de testosteronstinna kropparna schematiskt snidade i trä. På säkert avstånd klänger en liten klase soldater ängsligt runt en kvinna i "Caritas". Titeln betyder kärlek till människan, och det är hos denna barmhärtighetens symbol som soldaterna söker tröst.
Sedan han för drygt tio år gick ut Malmö konsthögskola har Mattias Nordéus fascinerat med sina miniatyrskulpturer där han denna gång mixat dataspelens pixlade karaktär med antikens dramatiska figurgrupper. Följaktligen slits de snudd på genialiskt mellan det episka och absurda, machokultur och lekfullhet, näpenhet och hot.
Två verk är dessvärre ingen fyllig presentation, fast räcker långt när associationerna spinner från krigsspel till militära datasimuleringar för utbildning och traumabearbetning. Men också till sammansmältningen mellan det digitala och konstnärliga hantverk, som så många av galleriets konstnärer intresserar sig för.
Det gäller i hög grad Stockholmsbaserade Magnus Larsson, som i sitt tidigt hyllade måleri med kuslig skönhet gled mellan det mänskliga och artificiella. Numera arbetar han i datorn, och visar ett digitalt tryck och videoverk i galleriets andra del, ett par portar bort på Båstadgatan. Med animerade skelett och gäckande tecken övertygar även han med dämpad målerisk lyster i denna hybridartade estetik. De två utställningarna delar inte lokal, men möts likväl i ett spännande samspel.
Gå till toppen