Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sara Danius om skrällen i Börssalen

Andreas Ekström på plats vid tillkännagivandet.

Svenska Akademiens ständige sekreterare Sara Danius tillkännager årets Nobelpris i litteratur i Börssalen i Stockholm.Bild: Claudio Bresciani/TT
Samlad tystnad och måttligt intresse mötte Sara Danius då hon meddelat vem som fått årets Nobelpris i litteratur.
Vi var fler än hundra journalister på plats. Efter förra årets jätteskräll var det få som vågade tippa något – men just den här vinnaren kan man kanske ändå påstå var alldeles särdeles otippad.
Den ständiga sekreteraren gav intervjuer på löpande band och talade förtjust om ett författarskap som är nästan omöjligt att förklara med räta linjer: här har vi en litteratör som söker sig nya vägar, obekymrat, och som med sin senaste omdiskuterade roman fogar samman brutal realism med fantasy.
– Och kommer undan med det, med fjädrar i hatten, sammanfattade Sara Danius.
Så blev det Sydsvenskans tur. Men precis då försvann stol nummer sju iväg.
När hon kom tillbaka hade hon en rolig nyhet till:
– Nu har jag fått tag på honom.
Pristagarens reaktion var förvåning, kunde Sara Danius berätta, men också stor stolthet över att ingå i ett historiskt sammanhang av alldeles särskild art. Kazuo Ishiguro hade också skickat en komplimang till Svenska Akademien för att den håller sin egen linje och inte sneglar åt andra.
Man måste kanske inte vara alltför långsökt i sina associationer för att tolka det som ett försiktigt stöd till det kontroversiella valet 2016, Bob Dylan, som Sara Danius refererade till som ”en av vår tids stora poeter”.
Då såg hon visserligen lätt plågad ut, men det kan hon ibland göra utan att så måste vara fallet, så det är nog bäst att inte dra några långtgående slutsatser av det. Heller.
Sara Danius fick allra mest svara på frågor om litteratur, verk och stil – hon rekommenderar filmatiserade ”Återstoden av dagen” som startpunkt för den som vill orientera sig – men fick som vanligt också många frågor om vad pristagaren representerar. Land, kultur, ålder, kön.
Den hundrade mannen, det låter onekligen som en romantitel.
Sara Danius konstaterade att Svenska Akademien ”inte kan skryta” med att ha lyft fram betydande kvinnliga författarskap genom historien, men att statistiken ser bättre ut det senaste kvartsseklet, då i runda tal en tredjedel av pristagarna varit kvinnor. Och den nivån bör Akademien kunna hålla, sa hon, men garderade med att den åsikten var personlig: ”om jag tar av mig sekreterarhatten”.
Efter någon timme var Börssalen i Gamla stan i Stockholm tom. Till och med de japanska reportrar och entusiaster som årligen är på besök var då färdiga med sitt.
Gå till toppen