Kultur

Jonas Gren: Svårt att glädjas över Volvos nya bromssystem i prisad reklamfilm

Bild: Volvo
Ibland önskar jag mig vara troende. Inte på gud, men på ideologin om köpkraft. Att världen bara blir bättre ju fler nya väskor, flygplan och räktrålare som produceras. Då kunde min livsluft rensas och själen svälla av sådana begrepp som ”börsrally”, ”billiga flygstolar” och ”Mall of Scandinavia”. Då kunde jag se Sveriges bästa reklamfilm, prisad under Roygalan i tisdags, och liksom juryn utropa: ”Sådana här film-moments vill vi ha mer av.”
Den prisade reklamen, som vill att vi ska köpa fler nytillverkade Volvobilar, är gjord av produktionsbolaget New Land. Ramberättelsen skildrar en flicka som på väg till sin första skoldag nästan blir påkörd av en bil, men som av ett under räddas av Volvos högteknologiska bromsfunktion.
Under tre och en halv minut, medan flickan samtalar med sin mor, får vi i en bildrik filmväv hoppande mellan nutid och framtid följa flickans drömmar om arbete, resor, kärlek. Barnets mjuka, oskyldiga väsen – på väg mot framtiden – ställs mot bilens hårda plåt. ”Glöm inte: det är du som bestämmer”, förmanar modern.
Om det inte vore för köpkraftens bidrag till alla de nu levande barnens och de ännu oföddas framtida skogsbränder, havsnivåhöjningar och klimatflyktingkriser, skulle jag kunna glädjas åt det nya bromssystemet. Men när generationen som ska överta det kaos vi lämnat efter oss används som projektionsyta för bilindustrins behov av ökade inkomster är vantron komplett. Jag är en förtvivlad kättare i köpkyrkan.
Gå till toppen