Malmö

Läsartext: Färdtjänsten i Malmö gör att min 90-årige far inte kan planera sitt liv

Min pappa ska inte behöva sitta och huttra en timme utanför Swedbank stadion en söndagskväll efter en match med ”di blåe”, skriver Stefan Hansson.Bild: Sonny Thoresen
Färdtjänst är en helt nödvändig transportform för äldre i samhället som har svårigheter att förflytta sig på egen hand eller med allmänna kommunikationsmedel. En fungerande färdtjänst gör det möjligt att även som äldre vara självständig och mindre beroende av andra. Den är en väldigt viktig del för att kunna leva på lika villkor som andra. Den är helt enkelt en del av en viktig mänsklig rättighet på ålderns höst.
Min pappa börjar närma sig 90 år men är som han alltid varit – full av liv, humor och underfundigheter men också i allra högsta grad en social varelse som älskar att umgås med andra människor. Han sitter dock i rullstol på grund av ett amputerat ben och tillhör därför en av de många äldre i Malmö som är beroende av färdtjänst/specialbil för att kunna leva ett så normalt och socialt liv som möjligt.
Det handlar exempelvis för min pappa om att kunna ta sig till Swedbank stadion för att titta på MFF, att ta en bil till ”Gustav” för att titta på människor en solig vårdag eller kanske att ta färdtjänsten till begravningsplatsen för att lägga en blomma på min mammas grav.
Som färdtjänsten fungerar idag i Malmö berövas min pappa dock alltför ofta denna mänskliga rättighet.
Enligt en artikel i Sydsvenskan 2016 var Malmö stads politiker missnöjda kommunens färdtjänst och det avtal som skulle gå ut under våren 2017. Bakgrunden var över ettusen klagomål under 2016 om bilar som inte dyker upp, otrevliga chaufförer och osäkra fordon. Lösningen var ett nytt avtal som skulle sätta press på taxibolagen som sköter Malmö stads färdtjänst.
Läs mer:Malmös färdtjänst ska bli punktligare, trevligare och säkrare
Vardagen för min pappa, och min bror och mig som ofta följer med som ledsagare, visar att det inte blivit bättre. Det har snarare blivit sämre. Mycket sämre. Att åka med färdtjänsten har för oss blivit en ”gambling” – vi vet aldrig om bilen ska komma i tid eller som ibland vara upp till en timme sen. Vissa gånger kommer bilen inte alls.
Ibland ringer vi då till växeln och får inte alldeles sällan svaret att ”bilen är bara runt hörnet”. Efter 20 minuter har ingen bil dykt upp. Vi får samma svar från växeln – bilen är på väg. Efter en tredje påringning har det hänt att växeln slängt telefonen i örat på mig eller min bror.
Självklart har vi även positiva erfarenheter av både trevliga förare och personer i växeln men de överskuggas tyvärr av alltför många dåliga.
Till många förares försvar verkar det som deras arbetsschema är alldeles för tajt och pressat. Samtidigt ska ju inte det innebära att min pappa ska sitta och huttra en timme utanför Swedbank stadion en söndagskväll efter en match med ”di blåe”.
Vi har kommit fram till att ett mycket säkrare alternativ är att rulla stolen … men det var ju det där med vädret!

Stefan Hansson

Stefan Hansson är egenföretagare och medresenär när hans pappa åker färdtjänst – om bilen kommer.
Läs mer:Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen