Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Snabbare pendlare kräver längre cykelvägar

Pendlare kan ta elcykeln till jobb långt från Landskrona – om kommunerna längs vägen kan komma överens.

Både Landskrona och Kävlinge är positiva till cykelväg mellan Häljarp och Barsebäck.Bild: Mikael Anjou
– Vi möter ett helt nytt fenomen med arbetspendling på cykel. Det finns folk här som pendlar långt, säger trafikingenjör Birthe Bunke på Landskrona stad.
Därför måste cykelplaneringen stämmas av med grannkommuner, region Skåne och Trafikverket. Bara där de är överens slipper cyklisterna trängas med bilar.
I region Skånes cykelplan finns flera framtida cykelvägar söderut från Landskrona. Båda utgår från Häljarp, som man når via cykelväg från Landskronas centrum.
Landskronavägen mellan Häljarp och Löddeköpinge behöver mer plats för cyklar, enligt Landskrona och Kävlinge kommuner.Bild: Mikael Anjou
Häljarp–Hofterup följer längs Landskronavägen via Saxtorpsrondellen till Grand Prixvägen söderut mot Ålstorp och Hofterup.
– Där finns det cykelväg vidare till Löddeköpinge och därifrån till Kävlinge, säger Annette Bengtsson, trafikingenjör i Kävlinge kommun.
En cykelväg här skulle alltså binda ihop Landskrona och Lund/Malmöområdet – om nu någon orkar dit, med eller utan eldrift. Och det är ett mål för Landskrona.
Även Trafikverket och region Skåne prioriterar det här stråket, liksom Kävlinge:
– Det är lämpligt för arbets– och skolpendlare, säger Annette Bengtsson, trafikingenjör i Kävlinge.
Tidigast 2023 kan cykelvägen stå klar, enligt regionens cykelplan.
En cykelbana längs Barsebäcksvägen/Kustvägen passar för rekreation, anser både Kävlinge och Landskrona.Bild: Mikael Anjou
Häljarp–Barsebäck följer Barsebäcksvägen/Kustvägen söderut på sjösidan av E6. Från Barsebäckshamn finns cykelväg längs Pinhättevägen till Löddeköpinge. Det är bra för den som vill österut till Kävlinge och kanske vidare till Lund i sydöst.
Söderut, mot Bjärred och Lomma, finns det ingen väg – man måste först in i Löddeköpinge.
– Det behövs en genare väg över Lödde å, säger Annette Bengtsson i Kävlinge.
Det saknas en bro. Innan det blir någon måste kommunerna göra upp med markägare och enas om hur kostnaden ska fördelas. Sådant brukar ta tid.
Kanske ligger det bakom att regionen vill vänta med cykelvägen Häljarp–Barsebäck i kanske tio år.
– Det tycker jag inte om. Jag vill flytta fram den i tiden och det har jag sagt till regionen och Trafikverket, säger Birthe Bunke i Landskrona.
Att vägen är vacker och passar bra för rekreationscyklister är Landskrona och Kävlinge eniga om, men de prioriterar den olika. Kävlinge sätter den på andra plats, Landskrona på delad första.
Cykelvägar kan användas av fler om de kopplas ihop. Sträckan Löddeköpinge–Barsebäck bör därför kopplas ihop med en cykelväg till Häljarp, tycker kommunerna längs vägen.Bild: Mikael Anjou
Landskrona stad har fått bidrag för att sätta ut laddstolpar för bilar på olika ställen. Bussarna ska bli batteridrivna och kommunen utreder också att stegvis byta till eldrivna fordon.
Funderar ni på laddstolpar till elcyklar också?
– Ja faktiskt, vi tittar på det. Det finns bland annat en modell som laddas av solceller på taket, säger Birthe Bunke.
Ännu finns dock inga formella beslut eller ens förslag om sådana.
Gå till toppen