Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skolan saknar kunskap om hur vi lär oss bäst

Lärare och elever vet alldeles för lite om hur hjärnan fungerar vid inlärning.
– Det är synd att inte mer av detta når ut, för det finns ganska mycket konkreta saker man kan göra i undervisningen, säger Agneta Gulz, forskare som samarbetar med lärare för att bygga undervisningsmetoder baserade på det vi vet om inlärning.

När datorn inte används i klassrummet ska den stängas av, menar forskare. Annars distraherar den.Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Hon ger ett par exempel på saker som vi vet i dag om hjärnans funktion vid inlärning:

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen