Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Årets julhandel viktigare än på länge för pressad leksaksbransch

Näthandeln och förändrade inköpsbeteenden pressar den traditionella leksakshandeln, och danska Top-Toy spår en kommande konsolidering i branschen. Frågan är vem som sitter med Svarte Petter när röken har skingrats efter årets julhandel?

Bild: Top-Toy
För en månad sedan ansökte amerikanska Toys R Us om företags-rekonstruktion. Den skuldtyngda leksakskedjan har länge haft pyspunka i försäljningen, och inte lyckats stå pall i konkurrensen från e-handelsjättar som Amazon.
Men enligt den danska leksaksgruppen Top-Toy, som äger rättigheterna till varumärket Toys R Us i Norden, påverkas inte bolagets svenska butiker av en eventuell amerikansk konkurs.
– Vi har inget ekonomiskt samarbete med den amerikanska verksamheten, och situationen som uppstått i USA får ingen negativ betydelse för bemanningen av våra butiker. Sedan kan man bara spekulera i vad som skulle hända med varumärket i händelse av en konkurs. Måste vi då byta namn på våra Toys R Us-butiker? Det vet vi inte i nuläget, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör för Top-Toys marknad i Sverige.
Bild: Alan Diaz/AP
Det danska bolaget driver leksakskedjorna Toys R Us och BR, och har sammanlagt över 300 butiker i framförallt Norden men även Tyskland.
I Skåne har bolaget åtta BR-butiker samt två Toys R Us-butiker. Enligt Jan Nyberg har man i nuläget inga planer på varken nedskärningar eller nya butiksetableringar i Skåne.
Annars blåser det snåla vindar kring traditionella leksaksbutiker. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån fanns det 453 leksaksaffärer i Sverige 2008. I fjol var motsvarande siffra 372, det vill säga en nedgång med nästan 18 procent.
Samtidigt stiger omsättningen för den totala försäljningen av klassiska leksaker, och på Handelns utredningsinstitut (HUI) bekräftar man bilden av en bransch i förändring.
Andreas Svensson är detaljhandelsanalytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI).Bild: HUI
– Den renodlade leksakshandeln har varit under press otroligt länge medan nätförsäljningen går som tåget. Dessutom, många produkter som tidigare endast såldes i leksakshandeln saluförs idag även inom dagligvaruhandeln och lågprisvaruhus, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Den pågående digitaliseringen och branschglidningen är ingen nyhet för Top-Toy. Det märks bland annat i bolagets resultat, som enligt senast kända bokslut pekar nedåt.
Resultatet tyngs bland annat av den tidigare nedläggningen av bolagets grossistverksamhet Norstar.
Nu riktar man istället mer ljus på detaljhandeln där nätförsäljningen länge vunnit mark.
– Vi märker verkligen att allt mer av den fysiska leksakshandeln blir onlinebaserad. Våra e-handelsbutiker för Toys R Us och BR upplever en enorm ökning av både trafik och försäljning, säger Jan Nyberg.
I januari 2016 klev riskkapitalfonden EQT in i Top-Toy och köpte 75 procent av bolagets aktier. Ett syfte med inträdet var att tillföra mer pengar till leksakskoncernen med cirka 2 200 heltidsanställda.
– Vi ser löpande över våra butiker med tanke på lönsamhet och läge och gör hela tiden justeringar om det behövs precis som alla andra detaljhandlare. Ibland stänger vi en butik och ibland flyttar vi till annat läge, och vi fortsätter att öppna nya butiker, säger Jan Nyberg och påpekar att bolaget under hösten etablerar åtta nya leksaksbutiker inom koncernen.
– Vi är verkligen offensiva beträffande de fysiska butikerna. Vi bygger om både Toys R Us och BR-butikerna, och satsar fullt ut på servicekonceptet för att bemöta våra kunder på bästa sätt. På den svenska marknaden bygger vi om 22 BR-butiker till det som vi kallar för morgondagens leksaksaffär med en ny butikslayout, säger han.
Bild: Top-Toy
Mer nyanserat handlar Top-Toys strategi om att sudda ut gränsen mellan e-handel och fysisk leksaksförsäljning, förklarar Jan Nyberg:
– De leksakshandlare som inte har en onlinehandel kan få det tufft framöver. Men våra kunder vill också kunna känna och klämma på leksaker i fysiska butiker, få en upplevelse, samtidigt som vi styr över mer av butiksförsäljningen till våra e-handelsplatser.
En sådan ompositionering är inte helt friktionsfri. En risk är att man bara adderar tjänsteområdet e-handel, istället för att ställa om företaget för en digital framtid.
– Vi vet att det är väldigt svårt för traditionellt fysiska aktörer att göra en digital transformation och bli en omniaktör. Man sitter fast i en kostnadsstruktur med bland annat tung lagerhantering. Det skapar olika förutsättningar jämfört med andra helt digitaliserade aktörer som slipper dras med sådant bagage, säger Andreas Svensson.
Samtidigt medger Jan Nyberg att Top-Toys framtid på längre sikt kan komma att innebära färre leksaksbutiker. Men för tillfället har bolaget fullt fokus på årets julhandel som anses vara den viktigaste på många år.
– Nu är det verkligen allvar för hela leksaksbranschen. Det är i oktober, november och december som slaget står, och efter årets julhandel tror jag att vi kommer att se en viss konsolidering på leksaksmarknaden, säger Jan Nyberg.
Gå till toppen