Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Tonsättaren Ingvar Lidholm död

Tonsättaren Ingvar Lidholm har avlidit vid 96 års ålder. Sveriges konstmusikvärld minns nu en av sina största banbrytare. – Han har aldrig skrivit ett dåligt verk, säger Stockholms konserthus chef Stefan Forsberg.

Ingvar Lidholm har avlidit.Bild: Lennart Isaksson
Lidholm somnade in i stillhet under tisdagskvällen i närvaro av sina närmaste, uppger Gehrmans Musikförlag.
På Stockholms konserthus, där många av hans verk fick sina uruppföranden, tas beskedet emot med sorg.
– Han var som en extrapappa för alla i Kungliga filharmonikerna och Konserthuset var hans musikaliska hem. Det är en stor sorg för oss alla, även om vi naturligtvis visste om att han var i en aktningsvärd ålder, säger Stefan Forsberg till TT.
Lidholm verkade inom den svenska konstmusiken under flera årtionden och han skrev verk för körer, orkestrar och kammarmusiker i flera genrer. Hans betydelse för att bryta ny mark i musikhistorien går inte att överskatta, enligt Stefan Forsberg.
– Redan i 25-årsåldern sade han att han i likhet med Matisse ville skapa en konst med jämvikt, renhet och ro. För oss var han likställd med arbetet för att utveckla den klassiska repertoaren. Han var en portalfigur, även internationellt säger han.
Det som utmärker Lidholms musik är att den är kraftfull och energisk, samtidigt som han alltid förnyade sig, säger Stefan Forsberg.
– Han har ett tonspråk som har en värme och klangrikedom. Den kan vara omslutande, men också påträngande. Den lämnar ingen oberörd. Ofta när man förnyar sitt konstnärskap begår man misstag, men aldrig Ingvar. Han har aldrig skrivit ett dåligt verk.
På Konserthuset pågår just nu en Stravinskijfestival och torsdagens konsert kommer att tillägnas Ingvar Lidholm. Konserten öppnas med verket "Funeral song", som länge låg oupptäckt och som Stravinskij skrev till sin läromästare Rimskij-Korsakovs begravning.
– Det är en ödets ironi att vi ska framföra det för första gången när Ingvar gått ur tiden, säger Stefan Forsberg.
Fakta

Ingvar Lidholm

Ingvar Lidholm studerade viola och dirigering vid Musikhögskolan i Stockholm under 40-talets första hälft. Mellan 1965–1977 var han professor i komposition vid skolan.

Under 40-talet var han medlem i den så kallade Måndagsgruppen, som var en inflytelserik grupp av tonsättare, musiker och musikforskare.

Många av hans verk har regelbundet återkommit i repertoaren. Bland körverken märks "Laudi" från 1947 och "Canto LXXXI" från 1956. Bland orkesterverken finns "Ritornell" från 1955, som 1958 gav honom det första stora Christ Johnson-priset.

Källa: NE

Gå till toppen