Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Två affärer i återbrukskedjan Butiksloppis försatta i konkurs

Bolagen bakom två butiker i kedjan Butiksloppis har försatts i konkurs på egen begäran. Återbrukskedjan har åtta butiker, de flesta i Skåne. Konkursen berör en på Planteringen i Helsingborg och en i Malmö. Grundaren tror ändå på en god framtid i delvis ny form.

Butiksloppis startade i Helsingborg för ett par år sedan. Affärsidén är att stå för lokal och försäljning åt människor som vill göra av sig med kläder, sportartiklar, heminredning och andra saker. De som vill sälja lämnar in, registrerar och betalar en avgift. Det som ska säljas placeras i ett hyllskåp i butiken, som hyrs ut på veckobasis.
Butiken på Planteringen har stängt och bolaget bakom har gått i konkurs, men grundaren och delägaren Magnus Kallin tror på en god framtid för kedjan som helhet.Bild: Sven-Erik Svensson
Efter starten på Planteringen har verksamheten växt. Butiksloppis etablerade butiker i Malmö, Löddeköpinge, Kristianstad, Eskilstuna, Västerås, Örnsköldsvik samt Väla och Planteringen i Helsingborg.
Nu har bolagen bakom butikerna på Planteringen respektive Malmö försatts i konkurs på egen begäran, eftersom bolagen är på obestånd.
Många människor som har föremål till försäljning har hört av sig till konkursförvaltaren.
– Vi har fått uppgift om att det rör sig om omkring 100 olika aktörer i Helsingborg och 150 i Malmö, säger Malin Andersson på advokatbyrån Acta i Helsingborg som handlägger konkursen.
Tio anställda berörs av konkursen. De kommer att ersättas via den statliga lönegarantin.
– Vi har ingen fortsatt drift i lokalerna. Nu gäller det att hitta en lösning så att människor ska kunna hämta sina saker, de är inget vi äger, säger Malin Andersson.
Magnus Kallin drog igång och driver Butiksloppis. Han tror på en lönsam framtid för verksamheten genom att satsa på butiker som drivs av franchisetagare.
– Moderbolaget vill och ska inte äga och driva butiker, målet är att vi ska hitta franchisetagare till alla butiker utom den i Örnsköldsvik, säger han.
Enligt Magnus Kallin går övriga verksamheter i Butiksloppis för närvarande enligt budget.
– Det är en ny och enorm marknad som vi rör oss på. Alla – både privatpersoner och företag – kan sälja sina saker som inte används, utmaningen har varit att finna rätt affärsmodell.
Magnus Kallin tror att mer omfattande service som förenklar för kunderna är rätt modell. Den gör det enklare för kunden, men ger samtidigt större marginaler för verksamheten. Butik och kund fördelar pengarna 60-40. Tidigare modell gav omvänd fördelning.
Gå till toppen