Kultur

Är det cyniskt att låta sy upp en elegant dräkt när bomberna faller?

Lee Miller (1907-77) var krigskorrespondent och modefotograf.

Lee Miller

Krig och mode. Kulturhuset, Stockholm, t o m 4/3.

Det skulle kunna vara effektsökeri. Eller aningslöshet. Eller provokativ cynism. Modellen, klädd i en dräkt av tweed med perfekt passform, står uppställd i en portal (en komposition som känns igen från renässansmåleriet). Hon tittar snett ned åt vänster och böjer nacken så att fasanfjädern som pryder hennes hatt elegant avtecknar sig mot himlen. Fjäderns båge och modellens blick leder också betraktarens blick mot de utbombade husen och högarna av tegelsten och bråte i bakgrunden.
Fotografiet är taget av Elizabeth ”Lee” Miller i London 1941, mitt under de intensivaste tyska flygangreppen mot den engelska huvudstaden. Andra världskriget stod och vägde, Storbritannien var det enda land som fortfarande stod emot Nazityskland och när som helst kunde invasionen komma.
Att i ett sådant läge rita och sy en elegant dräkt i modernt snitt, som Digby Morton gjorde, att beställa ett reportage som tidskriften Vogue gjorde och framför allt att ta en sådan bild som Lee Miller gjorde – nej, det var mer än något annat en motståndshandling. Premiärminister Churchill vägrade att låta krigsrestriktionerna omfatta kosmetikaindustrin; när nationens existens är hotad blir läppstift inte mindre viktigt utan mer. Miller, som inlett sin karriär som fotomodell i New York och Paris, där hon blev Man Rays medarbetare, hävdar med sitt foto den flyktiga skönheten, den ömtåliga människokroppens värde och glädjen över ett skickligt vävt tyg gentemot krigets förstörelse.
Ett stort urval av Lee Millers djärva, lekfulla och ofta poetiska modefotografier från krigsåren och tiden närmast därefter visas hela hösten och vintern på Kulturhuset i Stockholm. Det är en riktigt välgjord och fin utställning, missa den inte. Närvarokänslan är alltid starkare i Lee Millers bilder än den kulturhistoriska patinan.
Gå till toppen