Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Sista bilen tillverkad i Australien

På 1970-talet tillverkade Australien fler personbilar än Sverige. Nu har den allra sista rullat av bandet, i Holden-fabriken i Adelaide i delstaten South Australia.

En Holden från den gamla goda tiden. Bilden är från en nostalgiparad i Adelaide nyligen.Bild: David Mariuz
Landets tre sista tillverkare Toyota, Ford och Holden har alla lagt ner inom ett år. Ford var först ut i slutet av 2016, Toyota stängde i Melbourne tidigare i oktober och Holden höll ut till på fredagen.
– Jag känner mig sorgsen, det gör vi alla, det är ju slutet på en era, säger premiärminister Malcolm Turnbull till radiostationen 3AW.
Produktionen har helt enkelt inte kunnat konkurrera med bilfabriker i Asien. På senare år har de australiska anläggningarna varit beroende av stora subventioner, 30 miljarder dollar (över 190 miljarder kronor) från 1997 till 2012, enligt myndigheten Productivity Commission. Det pengaflödet stängdes dock av regeringen 2014, vilket alltså nu innebär att en nästan sekellång epok är över.
Sista bilen ut blev följdriktigt en variant som känns riktigt gammaldags i dagens era av uppkopplade miljöbilar – en röd Holden VF Commodore, bakhjulsdriven med sexcylindrig bensinmotor.
Holden är för Australien vad Saab eller Volvo har varit för Sverige.
Den australiska bilindustrin hade sin topp på 1970-talet, då årsproduktionen toppade på nästan 500 000 fordon enligt branschorganisationen Oica. Motsvarande siffror i Sverige låg vid den tiden på drygt 300 000.
Gå till toppen