Kultur

Unga konstnärers raffinerande blick på den kvinnliga kroppen hypnotiserar

"Man", Maja Borg (stillbild).Bild: Molekyl Gallery

Erratic transitions

KONST. Maja Borg, Helene Nymann, Samaneh Reyhani, Molekyl Gallery, Malmö, t o m 29/10.

Träet är lent och smekande rosa. Runt hålet sluter sig vågiga, mjuka former i begärets eller smärtans färg - när det gäller Samaneh Reyhanis skulpturer är gränsen mellan de två ofta upplöst. Det handlar om kroppen som njuter och bultar, växer och brister. På Molekyl Gallery visas en utställning som tränger under huden och hypnotiserar blicken, medan den dyker ner i myten och historien.
"Saghi", Samaneh Reyhani.Bild: Molekyl Gallery
Det blir spännande när Malmöbaserade konstnären Maria Norrman (född 1987) agerar curator och bjuder in tre kollegor från sin egen generation vars verk kretsar kring den kvinnliga kroppen. Hur den slits mellan svaghet och styrka, tvång och frigörelse, våld och lust.
"Head on my dear", Helene Nymann.Bild: Molekyl Gallery
I skyltfönstret trär Samaneh Reyhani den snidade tränålens vassa spets genom varpens trassliga härvor. Hålet som blottas, precis som i träskulpturen, för tanken till vaginans silhuett. Född och uppväxt i Teheran, Iran tog hon sin masterexamen vid Malmö konsthögskola i somras. Just nu aktuell även på Ystads konstmuseum har hon redan gjort ett outplånligt intryck med sina skulpturer, vars expressiva kroppsliga laddning står i skarp kontrast till en ofta alltför behärskad samtidskonst. Även danska Helene Nymann arbetar teatralt i sitt Medusa-inspirerade videoverk, som suggestivt balanserar mellan skönhet och förgörelse. Lägg därtill den internationellt hyllade filmaren och konstnären Maja Borgs experimentella och drömskt drabbande kortfilm "Man" där graviditetens omvälvande upplevelse skildras på ett oförutsägbart sätt som luckrar upp traditionella könsroller- och identiteter. Det är ingen stor utställning, men tung och raffinerad.
Gå till toppen