Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Han startade skräddarsytt företag för trasiga kläder

"Man kan köpa allt nytt online, men det är inte lika lätt att få saker lagade via nätet."
Tanken föddes när Henning Gillberg skulle gå till skräddaren med trasiga kläder. Nu driver han ett företag som tar kundernas kläder till skräddaren och tillbaka igen. Och de beställer lagningen på nätet.

Dzanan Kerimovska tittar efter hur ett par trasiga fickor kan förstärkas på jackan som Henning Gillberg från Repamera har med sig. Hennes kollega på Yalla trappan, Vahide Bousaeed, antecknar vad som ska göras med jackan. Sofie Olsson har nyligen börjat jobba på Repamera tack vare ett EU-bidrag.Bild: Peter Frennesson
– Jag gjorde en marknadsundersökning på Facebook samma kväll som jag fick idén. Jag hoppades på 100 svar, men fick över femhundra. 78 procent svarade att de hade trasiga kläder som de egentligen ville använda, berättar Henning Gillberg.
Han stannade och snackade med skräddaren om sin idé. Den går ut på att Henning Gillberg fixar kunder via sin hemsida. Han får ett bra pris för detta, skräddaren och sömmerskan gör ett bra jobb. Och Repamera överlever på marginalen.
Läs också Studenter satsar sommaren på sina företagsidéer
Dagen efter hade Henning Gillberg sin första kund. Kunderna beställer en hämtning av kläder på hemsidan, där de också får reda på priset för lagningen.
"Knäna ska inte lagas, jeansen ska bara läggas upp." Henning Gillberg säger det två gånger för säkerhets skull.Bild: Peter Frennesson
Henning Gillberg kommer gående på Nobelvägen med en stor blå kasse med kläder och väskor som behöver fixas. Han är på väg till Yalla trappan som ska laga under en provperiod.
– Jag har testat flera olika skräddare för att hitta den bästa kvalitén. Jag jobbar främst med två skräddare, nu ska vi också prova Yalla trappan, säger han.
De flesta sakerna han har med sig är inga problem för Yalla trappans sömmerskor. En väska kan bli en utmaning, det är inte säker att symaskinen klarar det tjocka materialet. Och jackan som skickats från Göteborg ska ha ett nytt vattensäkert blixtlås. En sådan maskin finns inte på Yalla trappan. Men Henrik Gillberg har andra skräddare som nog har rätt maskiner.
– När vi upptäcker något som vi inte kan laga lägger vi in det på hemsidan.
Henning Gillberg diskuterar en lagning med Vahide Rattani och Chankhamrien på Yalla trappan, ett socialt företag som bland annat arbetar med sömnad och matlagning.Bild: Peter Frennesson
Men jeansen som ska läggas upp, läderväskan som ska få ett nytt blixtlås, jackfickorna som ska förstärkas är inga problem.
– Det här är den vanligaste lagningen, säger Henning Gillberg och visar upp ett par jeans som är söderslitna på insidan av låren. I alla fall i Malmö där alla cyklar.
Han hämtar kläder i Malmö och Lund med omnejd. Men det kommer också paket från hela Sverige till honom. Planen är att utsocknes kunder ska skicka sina kläder direkt till skräddaren som skickar tillbaka dem.
I Malmö cyklar Henning Gillberg ofta runt för att hämta och lämna kläder. I Lund använder han bil.Bild: Peter Frennesson
– Jag blev förvånad när jag fick de första paketen från Göteborg och Stockholm. Men på mindre orter finns det sällan skräddare, säger Henning Gillberg.
I oktober började Sofie Olsson jobba på Repamera. Henning Gillberg hade fått EU-bidrag så att han hade råd att anställa en person fram till sommaren.
– Sen ska vi stå på egna ben.
Henning Gillberg tänker fokusera sin tid på att hitta företagskunder.
– Jag vill laga arbetskläder, både för stora och små företag.
Gå till toppen