Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Unga skåningar tar sig fram i tandvårdsbransch i förändring

De satsar på service, tillgänglighet och produktrådgivning – med frisörer som förebilder. Nu tar skåningarna sitt tandvårdskoncept till Sverige och Malmö.

Alexander Johansson och Sofie Bergman öppnar Tandcity i Malmö.Bild: Teresa Lindstedt
– Tandläkare har länge varit bortskämda. Vi fokuserar på patienten och vill höja servicegraden i branschen, säger Alexander Johansson.
Han och Sofie Bergman som båda är från Lomma-trakten öppnade sin första tandvårdsmottagning i Zürich 2012. Då var de 28 respektive 26 år gamla och hade varit ett kärlekspar i tio år. Nu har kliniken 17 anställda, en omsättning på 25 miljoner och en bruttovinst på 37 procent.
För tre år sedan öppnade de en mottagning i Köpenhamn och nu är det alltså Malmös tur.
– Vi öppnar här av emotionella skäl. Det ger oss och vår son möjlighet att vara nära familjen oftare. Men vi ser också att det finns en marknad, säger Sofie Bergman.
Tandcitykonceptet är att kombinera modern tandvård med hög servicenivå och digital synlighet. De tre mottagningarna ligger alla i bottenplan i eller vid tågstationer, de har öppet 7-20 på vardagar och 9-17 alla lördagar och det finns möjlighet att själv boka tider på nätet.
Samtidigt satsar entreprenörerna på digital teknik, exempelvis 3D-skanning som gör att tandavtryck och modeller i gips inte behövs. Marknadsföringen är uteslutande digital, målet är att den som söker på nätet efter en tandläkare i Malmö alltid ska få information om Tandcity.
För att få ta över lokalen i bottenplan mellan Stortorget och Malmö C krävdes en butiksverksamhet. Därför är entrén även en butik för tandvårdsprodukter.
Alexander Johansson och Sofie Bergman öppnar Tandcity i MalmöBild: Teresa Lindstedt
– Det passar oss bra, patienterna vill ha det som hos frisören, de vill kunna köpa med sig den produkt som specialisten rekommenderar just dem, säger Alexander Johansson.
När de öppnade i Köpenhamn vad de först ut med lördagsöppet, men nu har flera andra tandläkare följt efter.
– Det är bara bra. I början trodde patienterna att vi var en akutinrättning eller en pop up-mottagning. Men nu är det stabilare eftersom konceptet har satt sig, säger Alexander Johansson.
De nyrekryterade Tandcitymedarbetarna i Malmö tvivlade på om det skulle finnas patienter på fredagskvällar, men trycket har varit stort de tre fredagar som har passerat sedan öppningen.
Malmömottagningen har öppnat i princip samtidigt som Mydentist, som har tagit över Flying Tiger Copenhagens lokaler några hundra meter längre bort på gågatan. De satsar också på kvälls- och lördagsöppet. Men Tandcity tar det med ro, Alexander Johansson tror att det fortfarande finns för få tandläkare i Malmö.
Bild: Mydentist.
– Kedjorna pushar branschen till något bättre. Marginalerna finns inom tandvården om man gör det på rätt sätt. Vi kan exempelvis pressa inköpspriser genom att handla till de tre klinikerna samtidigt. Jag tror att ensamma tandläkare med egen mottagning kommer att få det svårt, säger Sofie Bergman.
Varje gång Alexander Johansson och Sofie Bergman har öppnat ny mottagning har de blivit kontaktade av riskkapitalister som har velat köpa deras verksamhet. Men tandläkarparet bygger långsiktigt. Vinst från Zürich och privata besparingar täcker investeringen i Malmö.
Både Tandcity och Mydentist är exempel på flera tydliga trender i branschen. Trots att det är 17 år sedan avregleringen händer mycket nu, flera nya koncept etablerar sig i Sverige.
– Vi ser nya sätt att ge tandvård. Fler mottagningar vill vara nära kunden, de öppnar exempelvis i köpcentrum. Försäljningen av tandvårdsprodukter tar större plats. Andra satsar på generösa öppettider och några konkurrerar främst med lägre prissättning, säger Lars Olsson, näringslivspolitisk chef för branschorganisationen Privattandläkarna.
Lars Olsson, näringslivspolitisk chef för branschorganisationen Privattandläkarna.Bild: Lieselotte van der Meijs
Inom barntandvården dominerar Folktandvården med 84 procent av marknaden. Inom vuxentandvården har de privata tandläkarna 55 procent av marknaden. De allra flesta privata tandläkarna är egenföretagare och har av den anledningen begränsade öppettider.
Har även behoven förändrats?
– Ja, den svenska tandhälsan har blivit bättre och bättre. Ganska mycket handlar idag om att reparera tidigare lagningar. Och de estetiska kraven ökar, man är mer intresserad av hur munnen ser ut. Tandblekning blir vanligare, men jag vet inte riktigt hur vanligt det är.
Varför tror du att riskkapitalister ger sig in i branschen nu?
– Det finns ett stort intresse nu, trots att vi inte ser kommande lagändringar eller liknande. Men vi är relativt tidigt i en konsolideringsprocess. Det finns ännu plats för olika aktörer, patienterna kommer ju avgöra vilka koncept som överlever i längden. Det är faktiskt tio år sedan de första riskkapitalisterna gav sig in i branschen. Inga företag som har startas av riskkapitalister har lagts ner, däremot har några bytt ägare. Men de finns alltså fortfarande kvar. Ingen har gjort exit.
Gå till toppen