Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

De satte avtryck på fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund

Regionråden var där. Och kommunalråden. Och infrastrukturministern. Alla intygade att hela Sverige nu kan glädjas över att det byggs fyrspår mellan Malmö och Lund.
– Detta är en jätteviktig satsning, sa statsrådet Tomas Eneroth (S), som satte tydliga avtryck vid byggstarten.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) satte tydliga avtryck vid byggstarten i Åkarp tillsammans med femåringarna på Dungens förskola. Betongplattan ska så småningom monteras i en gångtunnel under järnvägen.Bild: Lars Brundin
Trafikverket ställde på fredagen till med stort spektakel i samband med byggstarten för fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund, eller rättare sagt på sträckan Flackarp-Arlöv för att vara helt korrekt.
Pågatågsstationerna i Arlöv, Åkarp och Hjärup ska byggas om, järnvägsspåren ska sänkas längs stora delar av den 8 kilometer långa sträckan för att minska bullret och öka säkerheten. Dessutom planeras det för en fjärde pågatågsstation på Klostergården i de södra delarna av Lund.
Fyrspårsutbyggnaden är det största infrastrukturbygge som inleds i Skåne sedan Citytunneln blev färdig för sju år sedan. Arbetet beräknas pågå under sju år fram till 2024.
Den som hoppas på förbättringar måste under byggtiden försöka stå ut med en hel del försämringar. Pågatågen stannar inte längre på samtliga stationer, järnvägstrafiken mellan Malmö och Lund ska växlas över på ett provisoriskt dubbelspår och de kringboende måste stå ut med en hel del bullrande byggnadsarbeten.
Enligt Tomas Eneroth är det dock värt all möda att ersätta dagens dubbelspår med fyrspår.
– Den stora vinsten är naturligtvis framkomligheten för pendlarna, men det finns också en nationell vinst att göra. Här går ju den framtida trafiken mot kontinenten, säger han.
Tomas Eneroth ser fyrspårsutbyggnaden bara som början på en lång rad viktiga infrastrukturprojekt i Skåne.
Innan fyrspåret är klart ska Trafikverket också börja bygga två nya spår mellan Lund och Hässleholm. Det lutar åt att de båda nya spåren byggs som en höghastighetsbana väster om Eslöv och Höör.
Dessutom är utbyggnadsarbeten på gång längs Västkustbanan mellan Helsingborg och Ängelholm.
Läs också Klart för byggstart: Sex års spårläggning inleds mellan Malmö och Lund
Läs också Skånes vägar och järnvägar i svacka – får mindre pengar än andra delar av landet
Trafikverket har lagt fram en plan för satsningar på svenska vägar och järnvägar på mer än 600 miljarder kronor under de kommande elva åren. Trots rekordsatsningen finns det ett missnöje i Skåne över att de sydligaste delarna av landet blivit styvmoderligt behandlade i fördelningen av investeringar.
– När vi i regeringen väl sätter ner foten i de här frågorna under våren så kommer alla att bli nöjda. Vi ska ju så småningom komma fram till ett slutgiltigt förslag, säger Tomas Eneroth.
Innebär det att anslagen till Skåne ökar?
– Det behåller jag för mig själv, men det kan bli både förändringar och förbättringar. Jag lyssnar noga på de regionala prioriteringarna, säger infrastrukturministern.
Fyrspårsutbyggnaden görs av ett svensk-spanskt byggkonsortium, NCC/OHL.
– Vi har inom NCC och OHL fört samman nyckelkompetenser och byggt ett starkt team med olika erfarenheter. Här levererar vi samhällsnytta och stärker vår konkurrenskraft på en marknad med stor internationell konkurrens, säger Nils Bjelm, divisionschef för NCC Infrastructure Civil Engineering.
Så här kommer Hjärup att se ut när den nya fyrspårsjärnvägen mellan Malmö och Lund söker sig förbi en helt ny stationsanläggning.Bild: Trafikverket
Gå till toppen