Kultur

Emma Philipson omvärderar det triviala och klyschiga

Teckning av Emma Philipson.Bild: Galleri 21

Emma Philipson.

Hang-in-there, Galleri 21, t o m 5 november.

Don't just give up, quit! Emma Philipson sätter ord på vardagens frustrationer och skruvar motgångar till twistad humor. Några pennstreck eller penseldrag är nog, för att det ska rycka i mungiporna. Träffsäkert driver hon med svulstiga pretentioner och jakten på fulländning. "Hop on in" kallar hon med muntert dödsförakt teckningen där en skylt med orden "The perfection sinkhole" varnar för bakgrundens svarta hål. Och lik förbannat, vilken dragningskraft det där slukhålet ständigt utövar.
Tveklöst har hon en frände i den brittiske konstnären David Shrigley, som erövrat den internationella konstscenen med sin förmåga att slagfärdigt kombinera ord och bild. "Look closely at the artwork to see the imperfections" uppmanar skeva bokstäver i ett av hans senaste verk där ögonen bokstavligt tycks tränga ur skallen på en allt annat än perfekt tecknad betraktare.
Det är just den förlamande prestationsångesten Philipson vill komma ifrån när hon varje dag sätter sig ner och tecknar. I fjol samlade hon framgångsrikt resultatet i boken "Do a bad job and make it worse". På Galleri 21 fortsätter hon nu jobbet och visar ett femtiotal teckningar. Det är avväpnande, ibland skarpt och underhållande på en skala från banalt till briljant.
Men så har den Malmöbaserade konstnären i allt från videoverk till performances satt en ära i att omfamna, omvärdera och underminera det triviala och klyschiga. Alltid med den smittande värme, som karaktäriserar också hennes fnissande smileys i det interaktiva verk hon gjort för pågående Bästa Biennalen. Klicka in på lopsbay.com och njut.
Gå till toppen