Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sverigebilden mer positiv i USA och Kanada

Spridningen av missvisande information om Sverige har ökat. Trots det har både amerikaner och kanadensare fått en mer positiv bild av Sverige under det senaste året.

Bilden av Sverige har blivit mer positiv i USA och Kanada. Arkivbild.Bild: Johansen, Erik/TT
När USA:s president Donald Trump på ett politiskt möte i februari indikerade att "något hänt i går kväll i Sverige", när han talade om terrorism i Europa, tycktes Sverigebilden sättas i gungning.
Men varken det eller den ökande spridningen av missvisande information generellt har rivit upp den starkt positiva bild som nordamerikaner har av Sverige.
Mer än var fjärde amerikan, 29 procent, säger att deras bild av Sverige har blivit mer positiv under det senaste året, och bland kanadensarna är motsvarande siffra 15 procent. Framför allt unga i storstäder har blivit mer positiva. De anger också att de konsumerar media som är mest positiv.
– Det indikerar att den ökande andelen information om Sverige som är onyanserad, ibland rentav missvisande, inte har fått genomslag i den bredare allmänheten, säger Sergio Guimaraes, tillförordnad chef för enheten för Sverigekommunikation på Svenska institutet.
Över hälften av både amerikanerna och kanadensarna är mycket positiva till Sverige. Det handlar bland annat om att många värdesätter områden som innovation, hållbarhet, utbildning och respekt för mänskliga rättigheter som är viktiga för Sverige.
Samtidigt är 7 procent av deltagarna i USA och 5 procent i Kanada mycket kritiska till Sverige.
I båda länderna säger runt 6 procent att de fått en mer negativ bild det senaste året. De som är kritiska är de som placerar sig till höger på en traditionell politisk vänster-höger skala, enligt Sergio Guimaraes.
– De tycker att de viktigaste samhällsämnena i stort, inte bara när det gäller Sverige, är migration, integration, ordning och säkerhet, säger han.
Samtidigt ser trenden med en ökad spridning av missvisande information, inte bara riktat mot Sverige utan generellt, ut att fortsätta.
– Vi får andra frågor i dag än vi fick för några år sedan. I dag ställs frågor om röda stugor, men även om migration, säger Sergio Guimaraes, och fortsätter:
– Vågen av desinformation är något vi måste förhålla oss till.
Fakta

Sverigebilden i USA och Kanada

Enligt studien är 51 procent av amerikanarna och 56 procent av kanadensarna mycket positiva till Sverige.

29 procent i USA och 15 procent i Kanada har fått en mer positiv bild av Sverige under det senaste året.

6 procent i båda länderna har fått en mer negativ bild.

7 procent i USA och 5 procent i Kanada uppger att de är mycket kritiska till Sverige.

Högutbildade och storstadsbor och de som konsumerar mycket media tenderar att vara mer positiva.

Studien grundar sig på enkätsvar från 3278 personer i USA och 2709 personer i Kanada.

Källa: Svenska institutet

Gå till toppen